Malmö stads upphandlingschef får ny roll

Malmö stads upphandlingschef får ny roll

Bildtext: I slutet av mars månad så fick centrala upphandlingsenheten, Malmö stad, Miljöstyrningsrådets upphandlingspris i Stockholm. Fr vänster: Lari Pitkä-Kangas, Sanny Hell och Emma Johansson.

Serviceförvaltningens ledning har gemensamt beslutat med upphandlingschefen, Sanny Hell, att han får en ny roll som upphandlingsstrateg på centrala upphandlingsenheten. Anledningen är att stärka funktionen och nyttja kompetensen.

Efter ett beslut som togs i kommunstyrelsen 2009 har centrala upphandlingsenheten varit placerad tillfälligt under serviceförvaltningen. Sanny Hell blev upphandlingschef 2010 och fick i uppgift att på två år bygga upp verksamheten.

- Vi har varit väldigt nöjda med Sanny Hells arbete och har fullt förtroende för hans professionalitet. Men vi vill frigöra honom från chefskapet så han får mer tid till de tunga upphandlingarna som är omfattar hela Malmö stad. Hans kompetens behövs där, säger Ingmar Simonson, direktör på serviceförvaltningen.

Serviceförvaltningen i samarbete med stadskontoret ska påbörja en rekryteringsprocess av en ny upphandlingschef. Dessutom pågår en utredning där man överväger om centrala upphandlingsenheten ska ligga under stadskontoret.

- Just nu har vi en tät dialog med stadskontoret om var centrala upphandlingsenheten ska ligga. Den utredningen ska vara klar i maj. Till den nya upphandlingschefen är rekryterad ska Sanny Hell stanna kvar på tjänsten, säger Ingmar Simonson.

Sanny Hell välkomnar sin nya roll som upphandlingsstrateg och ser det som en adekvat lösning.

- Jag har jobbat med upphandlingsfrågor i chefsställning i nära 30 år och har stor erfarenhet av området. Vi har många nya unga medarbetare på centrala upphandlingsenheten som kan få nytta av den erfarenheten. Efter 13 år på denna tjänst och pension som närmar sig ser jag det som en naturlig nedtrappning. Jag lämnar plats åt nya förmågor och intar en mer anonym roll., säger Sanny Hell.

För ytterligare information kontakta:

Mats Adolfsson, Kommunikationschef, serviceförvaltningen, tel: 0709-348140, mats.adolfsson@malmo.se