Malmöbornas fötter laddade 432 mobiltelefoner

Malmöbornas fötter laddade 432 mobiltelefoner

Under Malmöfestivalen inleddes initiativet Våra Fotspår där malmöborna genom en installation kunde omvandla mänskliga fotsteg till förnybar energi på Gustav Adolfs torg. En teknik som kan komma att växa och få fötter att bli del av en integrerad energikälla i Malmös stadsmiljö i framtiden.

Aktiviteten på Gustav Adolfs torg var populär bland såväl stora som små. Genom att hoppa, dansa, jogga eller gå på installationen genererade och lagrade festivalbesökarnas fotsteg sammanlagt12790 joules – vilket motsvarar elektricitet för att ladda en mobiltelefon i 432 timmar eller lysa upp en lågenergilampa i 24 timmar.

– Vi ville visa malmöborna att det med hjälp av kroppsenergi går att generera energi för att exempelvis lysa upp en lampa eller ladda en mobiltelefon. Förhoppningsvis kommer vi att få se mer av denna teknik i stadsmiljön i framtiden. Nu hoppas vi främst på att Våra Fotspår ska få skolor, föreningar och privatpersoner att ta del av Malmös hållbarhetsarbete, så att vi tillsammans kan lämna ännu fler positiva fotspår i staden, säger Martin Lundin, på Gatukontoret, Malmö stad.

Våra Fotspår ska uppmärksamma malmöborna på de många hållbarhetsinitiativ som pågår i staden, liksom uppmuntra medborgarna att själva vara med och bidra till Malmös framtid. Initiativet symboliserar hur olika grupper i staden kan samarbeta liksom inspireras och lära av varandra genom att följa i varandras fotspår och på så sätt skapa ett långsiktigt hållbart Malmö.

Med initiativet vill Malmö stad även uppmärksamma stora satsningar som exempelvis Rosengårdsstråket, ett gång- och cykelstråk mellan Rosengård och Möllevångstorget, utegymmen i Pildammsparken och återvinningsanläggningar av olika slag. För att samla de många hållbarhetsinitiativen som pågår i staden har en webbplats upprättas under adressen www.vårafotspår.se, där visionen är att samla alla Malmös hållbarhetsprojekt – oavsett avsändare.

Vill du veta mer om Malmö stads hållbarhetssatsningar och initiativet Våra Fotspår? Kontakta: Martin Lundin, på Gatukontoret, Malmö stad: 040-34 76 41, martin.lundin@malmo.se.

Fakta om Våra Fotspår:

Initiativet Våra Fotspår är ett samarbete mellan fem förvaltningar inom Malmö stad: Miljöförvaltningen, Gatukontoret, Serviceförvaltningen, Kulturförvaltningen och Stadsbyggnadskontoret. För att läsa mer om Malmö stads hållbarhetsinitiativ, besök www.vårafotspår.se

Fakta om installationen Pavegen:

Över hela världen jobbar engelska Pavegen för att omvandla mänskliga resurser i form av fotsteg till förnybar energi med hjälp av sina installationer. Konceptet togs fram 2009 av grundaren Laurence Kemball-Cook vid Loughborough University. Visionen är att tillgängliggöra Pavegenteknologin i alla samhällen, världen över, för att skapa ”smartare städer”. Pavegen har gjort flera samarbeten med stora varumärken som WWF, Sainsbury’s, Uniqlo och Johnnie Walker. För mer information om Pavegen, besök http://www.pavegen.com/.