Malmöfestivalen presenterar - Stort upplevelsecentrum i cirkusmiljö!

I årets Kulturmanege löser flera framträdanden upp de traditionella genrerna. Från Malmö och regionen: Jazz-po-skånska sångerskan Anna-Mia Barwes spelar sin föreställning om Sonya Hedenbratt; ”Låt Sonya va mé”. Malmö Dramatiska Teater ger ett smakprov ur ”Den goda människan i Sezuan” med musik av Dan Gisen Malmqvist och med Irma Schultz på scen. Te ater Delirium återuppstår för att visa sin succépjäs ”Naken” från i våras. Singer Songwriter- tjejerna Lotta Wenglén och Cecilia Nordlund framträder var för sig, i nya konstellationer där gäster väntas dyka upp. Från övriga Sverige och världen: Streetdancegruppen MovesPerMinute kommer att framföra sin nya dansföreställning ”Fyra”. Den Skandinaviska Teatergruppen Subfrau består av kvinnor från sex olika länder. De spelar män i pjäsen ”Svensexa för Dick”. Den danska regissören Susanne Bier s amtalar om sitt berättande på film med Karin Karlsson, journalist. Marcus Birro kommer att läsa poesi och varva den med sina personliga berättelser. Sedan korar Kulturmanegens publik årets poetiska mästare i Poetry-Slam. Kingston Air Force, Göteborgs tyngsta liveband, med ny skiva på gång, avslutar årets festival i rytmens och kärlekens tecken! Partyextas utlovas. Barn och familj Från glammig pop-show till poetisk teater och spännande opera! För stora och små barn finns det mycket att glä djas åt. Jojje Wadenius sjunger sina populära barnvisor. Mamadou Sene berättar en musiksaga från Senegal, ”Krokodilfiolen”, Malmö Opera och Musikteater ger sin charmiga föreställning ”Bastihan och Bastihon”. Teater Kapija spelar Den ”Lille prinsen”. Det blir clownshower, magi, folkmusik och mkt mer. Genreblandning Årets program kännetecknas av en uppsjö av färgsprakande uttryck, det är spretigt passionerat och humoristiskt, ofta alltihop på en gång. Tvära kast och överraskningar samsa s med mer meditativa och lugna inslag. Kulturmanegen är som ett stort upplevelsecentrum i cirkusmiljö. Flera av årets framträdanden löser upp de traditionella genrerna. Visuella och musikaliska landskap blandas med skapande av dans och ord. Musikgrupper blandar reggae, hip hop, blåsintrument, körsång och beats till en smältdegel av rytmer. Utvecklingen i samhället avspeglas på Kulturmanegens scen. En annan nyhet är att vi storsatsar på publikens komfort och upplevelse. Vi har drygt 400 sittplatser att erbjuda med vår svängda läktare. Hela programmet finns på www.malmofestivalen.se Mer information: Elin Sigrén tel 040-34 12 20, 0733–33 60 58