Malmöfilmen ”En värld av kalk” vann pris på filmfestivalen Nordisk Panorama

Dokumentärfilmen ”En värld av kalk” (Enclosed Moments) vann FEDEORAs (Federation of Film Critics of Europe and the Mediterranean) utmärkelse under filmfestivalen Nordisk Panorama. Malmöfilmarna Fabian Svensson och Jens Klevje tog i tisdags kväll emot det hedersamma priset i Oulu, där årets filmfestival hölls. Totalt cirka 500 bidrag tävlade i fyra olika kategorier.

Filmen var från början tänkt som en mer ordinär dokumentär om Limhamns kalkbrott söder om Malmö. Men med Jens och Fabians kreativitet, filosofiska tankar och konstnärliga filmande blev resultatet något utöver det vanliga.

Beskrivningen av filmen från Nordisk Panoramas hemsida:

At the same time stunning and laconic meditation on the existence of man surrounded by the mysteries of the cosmos, philosophical essay on human ideas vanishing through time and space. The excellence of the cinematography, the preciseness of the framing, shows us the magnitude of nature, and without any romanticizing, finds cinematic beauty in even the most wretched postindustrial scenery. The filmmakers take us on an unexpected journey, both calm and harmonizing, and utterly stimulating.”

En stor del i filmens framgång har även filmens producent Malin Fors samt Mats Wirén, projektledare Malmö stad, som initierade idén om en dokumentärfilm. Filmen är producerad av Conjunction i samproduktion med Sveriges television och Film i Skåne. Med stöd av Svenska filminstitutet, Malmö stad, Boost Hbg och Länsstyrelsen i Skåne län.

Filmen visas i Malmö den 11e november på Doc Lounge visningar under M:DOX.

Kontaktuppgifter:
Mats Wirén, ekolog på gatukontoret, Malmö stad, telefon: 0733 9648 13