Malmöhotellen går på högfart

När många destinationer i Europa visar en negativ utveckling av antalet kommersiella övernattningar, går Malmö mot strömmen. Årets första fem månader visar en ökning av antalet gästnätter på hotellen i Malmö med fem procent. De utländska gästnätterna ökade med hela sexton procent, främst från Danmark och Storbritannien. Maj blev ännu en rekordmånad med en ökning på närmare nio procent av antalet gästnätter och beläggningen på Malmöhotellen låg högst i landet.

- Det är många års gemensamt arbete som ligger bakom den här fantastiska utvecklingen. Malmö har verkligen etablerat sig som en stark destination och mötesplats, säger Lars Carmén turistdirektör i Malmö.

Malmöhotellen fortsätter att visa en positiv utveckling under 2009. Januari till maj ökade antalet gästnätter på hotellen i Malmö med fem procent och de internationella gästnätterna ökade med sexton procent jämfört med samma period förra året. Totalt hade Malmö 398211 gästnätter och av dessa var 101749 internationella gästnätter. Under årets första fem månader stod Malmö för närmare hälften av de inhemska och internationella gästnätterna i Skåne och runt 90 procent av volymökningarna. Främst ökade hotellövernattningarna från Danmark med 65 procent och från Storbritannien med 33 procent.

Maj månad blev den bästa någonsin för hotellen. Gästnätterna ökade med nio procent, logiintäkterna ökade med närmare fyra procent och beläggningen var högst i landet bland de större städerna.

Malmö sticker ut i Europa

Malmö har klarat lågkonjunkturen bättre än många andra destinationer i Europa. När det europeiska destinationsnätverket European Cities Marketing träffades i Göteborg i juni, presenterades en sammanställning kring utvecklingen av antalet gästnätter under årets första kvartal på trettioåtta destinationer som ingå i nätverket*. Malmö ligger här i topp bland de destinationer som visar en positiv utveckling av såväl inhemska som internationella gästnätter. Tittar man på resultatet för alla destinationerna tillsammans, ser det mer dystert ut. I snitt minskade volymerna på boendeanläggningarna med drygt sju procent, varav de internationella gästnätterna med tolv procent.

* "The European Cities Visitors Report Special Edition Summer 2009"

För närmare information kontakta:

Lars Carmén, turistdirektör i Malmö, tel 0709-34 22 01

Elisabet Corengia, pressansvarig Malmö Turism, tel 0709-34 22 05