MalmöLund i final om pris för bästa EU-projekt

Det fördjupade samarbetet mellan Malmö stad och Lunds kommun har utsetts till en av finalisterna i den europeiska tävlingen RegioStars Awards 2013. RegioStars Awards utser bästa projekt med finansiering från EU.

EU-kommissionen har nominerat samarbetsprojektet MalmöLund till tävlingen RegioStars Awards, som anordnas varje år i Bryssel. Som en av fem finalister i kategorin Citystar tävlar MalmöLund om att utses till det mest framgångsrika exemplet för andra europeiska städer och regioner att inspireras och lära av.

Alla finalister presenterar sina nominerade projekt inför en oberoende jury i samband med det årliga mötet European Week of Regions and Cities – Open Days som äger rum den 8-11 oktober 2012 i Bryssel. Tidigt 2013 tillkännages vilka som vunnit i de olika kategorierna.

MalmöLund presenteras för EU-kommissionens jury den 10 oktober 2012, och då finns en delegation från de båda kommunerna på plats i Bryssel.

- Det är verkligen roligt att vårt viktiga samarbete blir uppmärksammat, men det allra viktigaste med arbetet är att underlätta i vardagen för alla som bor och arbetar i Malmö och Lund. En kommungräns ska inte upplevas som en begränsning, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

- Lunds nära samarbete med Malmö gynnar båda kommunerna och ökar vår konkurrenskraft. Att MalmöLund-samarbetet uppmärksammas på det här sättet vittnar om goda förutsättningar för en fortsatt utveckling, säger Mats Helmfrid (M), kommunstyrelsens ordförande i Lund.

För ytterligare information, kontakta:
Ilmar Reepalu, kommunstyrelsens ordförande, Malmö stad, tfn: 040-34 10 02
Mats Helmfrid, kommunstyrelsens ordförande, Lunds kommun, tfn: 0707-34 77 67
Tove Dannestam, projektledare, Stadskontoret, Malmö stad, tfn: 0766-32 94 43
Britt Steiner, projektledare, Kommunkontoret, Lunds kommun, tfn: 0734-15 06 33

FAKTA MalmöLund
Genom en satsning på ett fördjupat samarbete mellan Malmö och Lund har kommunledningarna stärkt relationen mellan städerna. Syftet är att göra vardagen enklare för alla de invånare som dagligen bor, arbetar och rör sig i MalmöLund som storstadsregion. Samarbetet intensifierades genom ett EU-finansierat projekt och har nu integrerats i kommunernas ordinarie verksamhet. Ett antal specifika samarbetsprojekt håller på att genomföras inom fyra särskilt prioriterade utvecklingsområden: Besöksnäring och evenemang, Näringslivsfrågor, Fysisk planering och infrastruktur samt Utbildnings- och arbetsmarknadsfrågor.

FAKTA RegioStars Awards
EU-kommissionen arrangerar RegioStars Awards för att ge ett erkännande åt och belöna innovativa projekt som får finansiering från EU. RegioStars Awards delas årligen ut i fem olika kategorier: Smart tillväxt, Hållbar tillväxt, Tillväxt för alla, Citystar samt Information och kommunikation. Tillkännagivandet av vilka som vunnit i de olika kategorierna och själva prisutdelningen sker tidigt 2013.