​Malmös kvävedioxidhalter så låga att åtgärdsprogrammet avslutas

​Malmös kvävedioxidhalter så låga att åtgärdsprogrammet avslutas

Malmö uppnår nu en tillräckligt god luftkvalitet för att Länsstyrelsen Skåne ska avsluta det åtgärdsprogram som funnits för kommunen sedan 2007.

Programmet inrättades för att Malmö skulle kunna uppnå miljökvalitetsnormerna avseende kvävedioxid. Det togs fram i samarbete mellan Malmö stad, berörda regionala aktörer och länsstyrelsen. Det första programmet innehöll åtgärder för att främja kollektivtrafiken, begränsa biltrafikens tillväxt och utnyttja trafikplanering för att förbättra Malmös luftkvalitet. Programmet reviderades 2011 genom att åtgärderna förtydligades och ansvariga utförare utsågs för varje åtgärd. Fem år senare, 2016, visar luftkvalitetmätningarna i Malmö att det på ingen av mätplatserna sker överskridande av normerna. Länsstyrelsen i Skåne län har därför beslutat att avsluta åtgärdsprogrammet.

Nycklarna till framgång

Många olika åtgärder har genomförts i Malmö för att komma tillrätta med luftkvaliteten avseende kvävedioxid. Häribland kan nämnas:

• Införande av Malmöexpressen (dubbelledbussar med el-/gashybridteknik, signalprioriterade korsningar, påstigning i alla dörrar för kortare stopp, busskörfält på Amiralsgatan)
  • Busstrafikfiler (har gett bättre framkomlighet åt kollektivtrafiken och begränsat övrig motorfordonstrafik)
  • Pendlarparkeringsplatser har skapats (för att pendlare lättare ska kunna parkera bilen utanför Malmö och ta kollektivtrafik in)
  • Åtgärder i Malmö stads cykelprogram som förbättrar möjligheterna för cykeltrafik

– Vi har under många år arbetar brett för att förbättra luftkvaliteten i Malmö, inte minst genom satsningar på kollektivtrafik och på fler cykelvägar. Jag är glad att det har gett de resultat vi har velat, nämligen bättre luft. Men arbetet har också lett till färre tunga fordon och fler cyklister på Malmös gator, vilket innebär att stadsmiljön har blivit tryggare på köpet. Malmös åtgärder visar att det är framgångsrikt att uppmuntra människor till att använda alternativa transportslag framför att förbjuda en viss sorts fordon, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och miljö.

Mätningar av luftkvalitet

Luftkvaliteten i Malmö undersöks kontinuerligt genom beräkningar och mätningar. Luftens kvalitet har mätts på flera platser i Malmö under flera decennier. Resultaten från 2016 visar att det inte längre finns några mätplatser där miljökvalitetsnormen överskrids i Malmö.

– Jag kan med glädje konstatera att den oro och de farhågor som fanns för Malmös luft för ett decennium sedan inte har infriats, och tack vare åtgärderna som gjorts ligger vi i dag under alla riktmärken. Men vi kan göra ännu mer för att förbättra luften, och det är ett arbete som vi gör bäst tillsammans, säger Carina Svensson (S), miljönämndens ordförande.

Framtidens Malmöluft

Malmö stad kommer att fortsätta arbeta för en förbättrad luftkvalitet. Ett antal kollektivtrafiksatsningar är till exempel på gång: utbyggnad av Malmöexpressen, regionala kollektivtrafiksatsningar och utbyggnad av cykelbanor. Tekniska nämnden ansvarar för stadens trafikplanering och -situation medan miljönämnden ansvarar för att kontrollera luftkvaliteten i staden.

Andreas Schönström, 0709-11 68 97

Carina Svensson, 0733-54 51 68