Malmös skolor fortsätter klättra enligt nationell rankning

Malmös skolor fortsätter klättra enligt nationell rankning

Resultaten blir bättre och likvärdigheten större. I den rankning som Lärarnas Riksförbund presenterar i dag klättrar Malmö stad 45 placeringar till plats 149.
-
Alla elever ska ha samma förutsättning till en god skola och jag är stolt över att vi ökar likvärdigheten för Malmös elever, säger Anders Malmquist, grundskoledirektör.

Rapporten som presenteras av fackförbundet Lärarnas Riksförbund bygger på offentlig skolstatistik och partsgemensam lönestatistik och syftar till att jämföra hur bra skolan är i Sveriges kommuner. De senaste åren har Malmös skolor utvecklats positivt och det är något som syns i de nationella skolrankningarna som kommer med jämna mellanrum. I rapporten som presenteras i dag är det främst resultaten, behörigheten och likvärdigheten som stärkts i Malmö. Grundskoleförvaltningen har under en längre tid arbetat intensivt för att öka måluppfyllelsen och likvärdigheten i kommunens skolor.
- Vi glädjer oss mycket när vi får sådana här resultat eftersom vi vet hur mycket gott arbete ute på våra skolor som ligger bakom de här siffrorna. Vi vet också hur mycket arbete vi fortfarande har framför oss, säger Anders Malmquist, grundskoledirektör.

Rapporten visar också att Malmös skolor tappar marginellt när det gäller resurser och löner samtidigt som lärarlönerna är det område som Malmö rankas högst på. När det gäller lärarlöner rankas Malmö stad på plats 56 av landets 290 kommuner.
- Vi arbetar för att utveckla våra medarbetares arbetsmiljö och för att vara en attraktiv arbetsgivare. En viktig del av detta är konkurrenskraftiga löner och vi fortsätter därför att satsa på lärarnas löner i Malmö.

Mer information:
Anders Malmquist, direktör i grundskoleförvaltningen, 0708-54 02 08