Manifestation lyfte psykisk ohälsa

Manifestation lyfte psykisk ohälsa

Under parollen "Världsdag för psykisk hälsa" tågade under lördagen ett 50-tal personer från Triangeln till Gustav Adolfs torg. Initiativtagare till manifestationen är Lokalt Forum i Malmö.

- Vi vill visa att vi är vanliga människor och att psykisk ohälsa är något som berör alla, säger Annette Skog, talesman för Lokalt Forum.

Lokalt Forum består av patient-, brukar- och anhörigföreningar i Malmö som har gått samman för att synliggöra och väcka debatt kring psykiatri och psykisk ohälsa. I tåget gick även politiker och tjänstemän från Region Skåne och Malmö stad.

-Jag deltar för att visa mitt engagemang, säger Hans Brauer, divisionschef för Malmö psykiatri. Det är viktigt att få ned begreppet psykiatri på en vardaglig nivå.

Agneta Eriksson, kommunalråd (S) i Malmö, som också gick med i tåget, menar att det är viktigt att visa solidaritet och att stötta människor med psykisk ohälsa.

- Alla känner någon som har psykisk ohälsa, lindrig eller svår, säger Agneta Eriksson.

Manifestationståget avslutades på Gustav Adolfs torg. I informationstältet samlades ett 100-tal personer för att lyssna på föreläsningar och poesi. Programmet inleddes med Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunalråd (S).

- Det är viktigt att öka kunskapen. 9 av 10 med psykisk ohälsa uppger att de möts av negativa attityder och fördomar och detta vill vi ändra på, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh. Och jag tror att den här dagen behövs för att synliggöra hur vanligt det är med psykisk ohälsa.

- Var och varannan drabbas och vi drabbas olika hårt, fortsätter hon.

Just hur vanligt det är och hur många som är berörda av psykisk ohälsa talade många av föreläsarna från föreningarna om. Det är inte bra att det är tabubelagt, menar de, det gör det bara svårare för de som drabbas. En annan fråga som lyftes flera gånger under eftermiddagen är vikten av brukarinflytande och delaktighet.

- Vi måste bli bättre på att få in brukarperskpektivet i vården och omsorgen, säger Carina Lindkvist psykiatrisamordnare i Malmö stad.

Många nyfikna malmöbor som var ute på sin lördagsshopping tittade in i tältet, lyssnade, pratade och tog en fika. En del av dem vittnade även om egna erfarenheter.

Annette Skog säger avslutningsvis:
- Stäng inte ute en människa som mår psykiskt dåligt. Du kan göra skillnad för den personen!

Fakta:
Världsdagen för psykisk hälsa firas den 10 oktober världen över för att öka kunskapen, synliggöra och minska fördomarna kring psykisk ohälsa.

Vill du veta mer?
Kontakta Carina Lindkvist,psykiatrisamordnare Malmö stad, tel: 0703-47 40 83, E-post:carina.lindkvist@malmo.se,

eller

Annette Skog, OCD-föreningen ANANKE och talesman för Lokalt Forum, tel: 0709-22 02 29. E-post: annette.skog@ocdforeningen.se