​Markförsäljning ger hotell och nya jobb

​Markförsäljning ger hotell och nya jobb

Ikea Sverige ska bygga ett hotell i anslutning till sin nya mötesplats Hubhult, och på onsdagen godkände kommunstyrelsen markförsäljningen som gör det här möjligt. Ikeas planer skapar fler arbetstillfällen och bidrar till att stärka Malmö och Hyllies attraktionskraft och tillväxt. Ikea är ett av flera företag som etablerar sig i Malmö just nu. Bara i år öppnar sju huvudkontor, bland annat inom detaljhandel och tillverkning, och förra året valde bland andra Perstorp, Oatly och Peugeot att lägga sina huvudkontor i Malmö.

De senaste tio åren har runt tjugo större företag valt Malmö som platsen för sina huvudkontor och skälen till det är stadens och regionens attraktivitet och tillgänglighet, närheten till Kastrup och resten av världen, samt möjligheten till framtida rekryteringar.

– Det är glädjande att fler företag väljer Malmö som platsen att etablera och utveckla sina företag på. Det stärker Malmö och regionen och bidrar till fler arbetstillfällen. Markförsäljning är ett sätt att se till att Malmö utvecklas och blir attraktivt och tillgängligt för fler företag, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Detta är ett kvitto på att Malmös markpolitik är ett bra strategiskt verktyg för att attrahera högkvalificerade företag som skapar både direkta och indirekta arbetstillfällen och därmed bidrar till utveckling och ekonomiska hållbarhet i kommunen, säger Karolina Skog (MP), kommunalråd för stadsbyggnad.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-79 97 01

Karolina Skog, 0734-26 44 64