Markförsäljning ger seniorboenden i Hyllie

Markförsäljning ger seniorboenden i Hyllie

Hyllie utbyggnadsområde i södra Malmö fortsätter sin utveckling längs Hyllie allé. Här ska sammanlagt 14 aktörer uppföra ca 1 700 lägenheter i successiv takt fram till 2018. Som femte i raden av dessa bostadsbyggare tar Seniorgården AB ett kliv framåt och förvärvar mark av Malmö stad för att uppföra ett flerbostadshus med 50 bostadsrätter. Idag godkände tekniska nämnden ett upprättat avtalsförslag för markförsäljningen.

Seniorgården AB blir den femte av totalt 14 aktörer som fortsätter bostadsbyggandet med 50 bostadsrätter längs huvudgatan Hyllie allé. Först ut var Roth Fastigheter AB som i november 2013 färdigställde ett flerbostadshus med 54 lägenheter. Under våren har Lustgården Syd AB och Nevsten Fastighets AB genom varsitt tomträttsavtal för 64 respektive 80 lägenheter kunnat planera sina byggstarter i höst. Och tidigare i höst genomfördes en markförsäljning till Ikano Bostad AB som planerar att byggstarta 113 hyresrätter innan årsskiftet.

– Det nya centrumområdet ska växa till en blandstad med flera funktioner och varierande boendeformer. Med seniorbostäder och bostadsrätter bidrar Seniorgården med en viktig del i denna utveckling, säger Klas Johansson, fastighetsdirektör i Malmö stad.

Marken som Seniorgården AB nu förvärvar för sitt flerbostadshus ligger i ett kvarter söder om Hyllie allé, nära områdets östra infart via Pildammsvägen.

Fakta:
Köpeavtalet avser fastigheten Finn 2 som ingår i Detaljplan 5051. Med markförvärvet avser Seniorgården AB uppföra ett flerbostadshus om totalt ca 5 000 kvm BTA. Den totala köpeskillingen uppgår till 15 728 000 kr. Seniorgården AB tillträder fastigheten 2015-12-15.

KONTAKTPERSONER FÖR VIDARE INFORMATION
Klas Johansson, fastighetsdirektör, Malmö stad