Medicinsk kongress och VM i fotboll för läkare till Malmö

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 10:15 CET

Malmö 2011 11 21

Under en vecka i juli nästa år anordnas i Malmö ett världsmästerskap i fotboll för läkare, kallat World Medical Championship. Ett 15-tal från hela världen kommer att kämpa om guldet, däribland Sveriges läkarlandslag i fotboll. I samband med världsmästerskapet anordnas också den 18:e upplagan av ”Global Congress on Health and Medicine in Sport”, en kongress med brett idrottsmedicinskt innehåll.

Arrangemangen väntas locka många besökare till Malmö, och inte minst sätta staden på evenemangs-kartan. För Malmö innebär det här runt 2000 rumsnätter och uppemot 4 miljoner kronor i intäkter.

För kostnader i samband med arrangemangen har fritidsförvaltningen tilldelats 150 000 kronor av kommunstyrelsen.

– Det här är ett utmärkt tillfälle att visa upp Malmö och stärka stadens profil som attraktiv mötes- och evenemangsdestination. Det är särskilt passande med tanke på alla de idrottsliga framgångar vi har i Malmö, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Åsa Waldemarsson, 040-34 11 06