Melissa Horn, Deportees och de allra sista bokningarna

Melissa Horn, Deportees och de allra sista bokningarna

Storbandssvängig afrofunk, tunga riff och galen dansmusik märks bland de allra sista bokningarna för årets Malmöfestival; Imperial State Electric, Elliphant och black-metalbandet Marduk är några av dem. En annan är Mory Kanté.

Med Mory Kanté visar Malmöfestivalen att årets satsning på världsmusik är på allvar. Mory Kanté var en av de första afrikanska artister som slog stort i Europa och västvärlden med världshiten ”Yeke Yeke” som kom att bli synonymt med världsmusikbegreppet. Med sin karaktäreristiska röst och sina instrument balafon och kora gjorde Mory Kante i våras en vital, hyllad och afrofunkig comeback med skivan La Guinéenne som är en hyllning till de guineanska kvinnorna.

Ett annat typ av sväng står den hypade rapparen Elliphant för. I England och USA har kritiker på flera tunga musik-medier redan fastnat för hennes säregna stil och de positiva omdömena haglar. Pitchfork skriver "Elliphant sounds like nothing but the future" medan NME levererar ett kort och gott "Amazing".

De korades till årets grupp på P3 Guldgalan och belönades med en Grammis i kategorin ”Årets rock” 2011. Umeåbandet Deportees senaste album ”Islands & Shores" togs emot med vidöppna armar av publik och kritiker. Albumet låg i topp på flera årsbästlistor när året summerades och under höstens Sverigeturné sålde de slut i Stockholm, Göteborg och Malmö. Nu är de tillbaka i stan för att under bar himmel ge publiken sin karaktäristiska blandning av hoppfullt drivna pop/rocklåtar och Norrländskt vemod.

Och sist, men inte minst: Melissa Horn…vars tredje album ”Innan jag kände dig” gick direkt in på topplistans första plats i höstas. Sedan dess har hon släppt livealbumet ”Live på Cirkus” och under våren har samtliga hennes album legat på topp 40 på Spotify. Det råder inga tvivel om saken, Melissa Horn är en av Sveriges mest populära artister och på sin omfattande Skandinavienturné stannar hon till på Malmöfestivalen för att bjuda på sina personliga, finstämda låtar.

Samtliga nya bokningar: Melissa Horn, Mory Kanté, Deportees, Imperial State Electric, Marduk, Elliphant, MRTN.

Slutligen har vi en tråkig nyhet: Brendan Bensons spelning 22 augusti ställs dessvärre in på grund av sjukdom.