Milan Obradovic, kommunalråd (S) med ansvar för teknik och miljö invigde Malmös hyrcyklar med att cykla en hinderbana

Mer Malmö till fler- hyrcyklar på plats!

Idag lägger cykelstaden Malmö i ännu en växel. 500 snabba och säkra hyrcyklar invigs och Malmö By Bike står nu redo på Värnhem i öster till Fridhem i väster, från Scaniabadet i Norr till Mobilia i Söder.

- Cyklarna är efterlängtade! För Malmöbor, för handeln, för inpendlare och för de turister som kommer till Malmö. Vi är många som nu välkomnar Malmös nya, moderna hyrcykelsystem Malmö By Bike, säger Milan Obradovic, kommunalråd (S) med ansvar för teknik och miljö.

Hyrcykelsystemet är en pusselbit i omställningen till ett mer hållbart transportsystem. Malmö Stads mål är att inpendlingen med bil till Malmö ska minska från dagens 62 procent till 50 procent år 2030. Under samma period ska Malmöbornas resor med cykel öka från dagens 22 procent till 30 procent. Med hyrcykel blir det ännu lättare att röra sig i Malmö utan bil.

- Fler ska åka kollektivt i Malmö. Hyrcyklarna blir en förlängning av buss och tågtrafiken genom att man tar sig från knutpunkterna vidare med cykel. En större andel av de 62 000 inpendlarna till Malmö ska åka kollektivt, därför har vi också tagit fram möjligheten att kunna köpa en tilläggstjänst till sitt JOJO-kort, säger Milan Obradovic.

Hyrcykelsystemet är ett samarbetsprojekt mellan Malmö stad och Clear Channel. Det är Clear Channel som kommer att driva systemet.

Mer information:

www.malmobybike.se

Kontaktuppgifter:

Milan Obradovic, kommunalråd med ansvar för teknik och miljö

Karolin Högberg, politisk sekreterare