Midrocs förslag till utveckling av markområdet i Hyllie centrum. Illustration: Wingårdh arkitektkontor

​Midroc får bygga på sista centrumtomten i Hyllie

Malmö stads tekniska nämnd beslutade idag att ge Midroc Property Development en markreservation för fastigheten Härbärget 1 i Hyllie centrum samt delar av fastigheterna Hyllie 4:2 och Hyllie 7:3, för att genomföra projektet ’The Embassy of Sharing’.

– Nu tar vi ett viktigt steg i riktning mot att utveckla den sista biten av Hyllie centrum. Midroc är en stark aktör som levererat hög kvalitet i tidigare projekt, säger Håkan Thulin, Malmö stads exploateringschef.

Midroc Property Development tilldelas markreservation för fastigheten Härbärget 1 och del av fastigheten Hyllie 4:2, ett markområde mittemot Hyllie station inramat av Hyllie boulevard i öster, järnvägsspåren i söder och Hyllie stationsväg i norr. Del av fastigheten Hyllie 7:3 ingår i markreservationen som en option till kommande markanvisningsavtal. Markreservationen följs under 2018 upp av ett markanvisningsavtal, följt av överlåtelseavtal. Byggstart planeras till år 2020.

Syftet är att utveckla och bebygga den sista centrumtomten i Hyllie på ett sätt som stärker platsens unika värden och bidrar till ett variationsrikt stadsliv. Midrocs förslag består av sju kvarter med olika identitet, gestaltning och funktion. Aktören åtar sig att arbeta med social hållbarhet under hela byggproces­sen – från planering och genomförande till förvaltning.

– Det blir en fantastisk blandning av bostäder och verksamhet, med mycket grönska, på en av Malmös mest attraktiva tomter. De nya kvarteren har en välkomnande utformning som passar väl in i Malmös profil, säger Andreas Schönström, tekniska nämndens ordförande.

– Många i Hyllie har känt av snålblåsten från sydväst. Kanske är det snart slut med det. Detta är en fantasieggande lösning som bryter med den storskalighet som hittills fått prägla Hyllie. Utan avkall på att bygga mycket får vi i stället en tät, grön och blandad stad i staden som sätter människans livsmiljö i centrum, säger Anders Törnblad, vice ordförande i tekniska nämnden.

Området för hela markreservationen är till ytan cirka 19 000 kvadratmeter stort. Fastigheten Härbärget 1 och del av fastigheten Hyllie 4:2 omfattar tillsammans cirka 12 000 kvadratmeter. Midrocs förslag till struktur västerut inkluderar även en del av fastigheten Hyllie 7:3. Denna ingår i markreservationen som en option för utveckling av hela förslaget. Slutlig avgränsning för kommande markanvisningsavtal och markköp är ännu inte fastställd.

Totalt innehåller Midrocs förslag till utveckling av det aktuella markområdet cirka 55 000 kvadratmeter BTA, bruttoarea, fördelat på cirka 21 000 kvadratmeter BTA kontor, 27 000 kvadratmeter bostäder och cirka 7 000 kvadratmeter BTA lokaler, med mera.

Kontakt

Håkan Thulin, exploateringschef, fastighetskontoret, Malmö stad, 0709-44 18 81, hakan.thulin@malmo.se

Andreas Schönström (S), ordförande i tekniska nämnden, 040-34 10 16, andreas.schonstrom@malmo.se

Anders Törnblad (MP), vice ordförande i tekniska nämnden, 0709-79 77 38, anders.tornblad@malmo.se