Nobelföreläsningar i Malmö

Den 1 november anordnar Kungliga Vetenskapsakademien 2005 års Lärardag i Malmö. Cirka 200 lärare får möjlighet att ta del av unika föreläsningar i Nobels anda. Nobelföreläsningarna hålls i aulan på Malmö Borgarskola. Värdar för arrangemanget är Malmö stad genom Borgarskolan samt Bladins skola. Det är ett engångstillfälle och alla Malmös lärare är inbjudna. Bland förläsningar kan nämnas professor emeritus Staffan Ulfstrands (Uppsala universitet) “Människans utveckling – ut ur skogen, över savannen och in i salongen” och professor Sune Svanbergs (Lunds universitet) “Fysikens år 2005 – från gluoner till galaxer” – en påminnelse om 100-års firandet av Einsteins stora genombrott. Tid: Tisdagen den 1 november 2005 kl 9.00-16.00 Plats: Malmö Borgarskola, aulan För ytterligare information kontakta: Lena Rydberg, rektor Bladins skola, 0707-320 218 Ulf Lillängen, verksamhetsledare Bladins skola, 0703-599 750 Britta Johansson, kemilärare Bladins skola, 0733-805 404 Malmö den 31 oktober 2005 Vänligen Pia Oredsson Informationschef