Installationsvy från Galleri Skomakeriet av Samaneh Reihanis skulptur Saghi.

Nu är det klart vilka konstnärer som får årets konststipendier

På gårdagens kulturnämnd blev det klart vilka konstnärer som får stipendier och konstnärsbidrag. Totalt handlar det om 2 525 000 kronor som 26 skånska konstnärer får dela på.

– De här stipendiefonderna är unika - de är instiftade av konstnärer och för konstnärer. Det är lika roligt varje år att få ge framförallt unga konstnärer en bra grundplåt och de lite mer etablerade möjligheten att förverkliga nåt de kanske gått och tänkt på, säger Cecilia Widenheim, chef på Malmö Konstmuseum.

Konststipendiefonderna som delas ut är Ellen Trotzigs fond, Emil Olssons minnesfond och Aase och Richard Björklunds fond. I år delas sammanlagt 2 525 000 kronor ut till 26 konstnärer som är födda eller bosatta i Skåne.

Totalt har 175 personer sökt stipendier och 79 har sökt bidrag. Bland ansökningarna finns en stor bredd med tekniker som måleri, skulptur, ljud, installationer, performance och video.

– Det är roligt att se den höga kvaliteten på ansökningarna och att det finns så många skickliga konstnärer som söker, säger Marcus Pompeius, intendent på Malmös Konstmuseum.

Nytt för i år är att en del av bidragen delas ut till personer som arbetar med konstnärsdrivna verksamheter.

– Det kan till exempel vara konstnärsdrivna gallerier som ger möjligheter för andra konstnärer att ställa ut. De är viktiga för infrastrukturen i konstvärlden och utgör ett viktigt komplement till institutionerna, berättar Anna Johansson, intendent på Malmö Konstmuseum.

Ur Ellen Trotzigs fond delas fyra stipendier på 175 000 kronor vardera ut till Clara Gesang-Gottowt, Johan Lundqwist, Ida Persson och Nike Åkerberg.

Aase & Richard Björklunds fond delar ut stipendier på 175 000 kronor till Conny Karlsson Lundgren, Youngjae Lih och Samaneh Reihani. Ur samma fond delas 4 bidrag på vardera 100 000 kronor ut till Ami Bergman, Anna Bring, Carin Blücher och Finn Larsen. Ur samma fond delas också 8 bidrag på 25 000 kronor vardera till 8 personer som arbetar med konstnärsdrivna verksamheter eller curatoriska praktiker. Dessa går till Arngrimur Borgthorsson, Camilla Edström Ödemark, Madeleine Sillfors, Petter Dahlström Persson, Jona Elfdahl, Etta Säfve, Nina Slejko Blom och Hans Carlsson.

Ur Emil Olssons minnesfond delas 7 bidrag på 100 000 kronor vardera ut till Marie Andersson, Marko Cesarec, Peter Dacke, Torsten Ridell, Tonie Roos, Annika Svenbro och Emil Östlund.

Stipendierna och bidragen kommer att delas ut i samband med en ceremoni längre fram i vår.

Mer information och kommentarer
Cecilia Widenheim, chef för Malmö Konstmuseum