Way to go, Åsa Maria Bengtsson. Foto: Patrick Persson

Nu kan Malmöbor nominera artister till konstverket Way to go

Idag tog kulturnämnden beslut om att bjuda in Malmöborna till att nominera artister med Malmöanknytning till att bli inkluderade i konstverket Way to go på Davidshallsbron.

Mellan den 1 maj och 30 juni kan Malmöbor lämna förslag via malmo.se/kultur

Nomineringarna kommer sedan att bedömas av en särskild bedömningsgrupp som består av kulturnämndens presidium (dvs odf Sylvia Björk (S), 1:e vice ordf My Gillberg (MP) och 2:e vice ordf Linda Dahlberg Wirje (M)), kulturdirektör Elisabeth Lundgren, kultursekreterare Orrit Stahlénious, samt av journalisten och kåsören Kalle Lind och kulturprofilen Julius Malmström.

• Det här är ett sätt för oss att lyfta och hylla bortgånga Malmöartister, säger Sylvia Björk, ordförande (S) i kulturnämnden. Jag är säker på att vi kommer att få in många bra förslag från Malmöborna på artister som kan inkluderas i konstverket.

Det finns ingen begränsning i antalet som utses till minnesmärket vid varje beslutstillfälle – det innebär också att bedömningsgruppen inte nödvändigtvis behöver föreslå någon.

Läs mer om kriterier och nomineringsprocessen här

Bakgrund

Kommunfullmäktige beslutade 2008 att uppdra åt kulturnämnden att i samråd med tekniska nämnden genomföra ett minnesmärke över kända, bortgångna artister med Malmöanknytning. Uppdraget innebär att hedra de många populära och uppskattade artister av skilda slag som verkat i Malmö, eller haft en stark lokal anknytning, och som genom sitt liv och sin gärning även bidragit till att forma och förstärka bilden av Malmö som attraktiv kultur- och nöjesstad.

Efter en tävling fick konstnären Åsa Maria Bengtsson gestaltningsuppdraget. Minnesmärket, som invigdes 2014, är placerat på Davidhallsbron och har namnet Way to go.På ömse sidor av en stiliserad röd matta finns skor gjutna i brons, placerade på en stensockel. Varje artist representeras av sina egna skor, utvalda med tanke på artistens verksamhet och personlighet. Skorna står i olika poser och är riktade åt olika håll. Varje par skor pekar mot en plats som varit betydelsefull för artisten eller där hon/han har haft sin höjdpunkt i karriären.

Den första etappen omfattar 19 Malmöartister från olika tidsepoker och varierande sceniska yrken. Minnesmärket har utrymme för ytterligare 21 artister.

För kommentarer:

Elisabeth Lundgren, Kulturdirektör, 0766-34 29 27, elisabeth.lundgren@malmo.se

Sylvia Björk, Ordförande i Kulturnämnden, 0729-81 16 44, sylvia.bjork@malmo.se

För ytterligare information:

Dick Fredholm, Kommunikationschef på Kulturförvaltningen, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se