Nu öppnar I telefonen finns hela människan på Malmö Museer

Nu öppnar I telefonen finns hela människan på Malmö Museer

Världen kommer till Sverige. Tusentals människor med olika sorters erfarenheter och olika begåvningar har sökt asyl här hos oss. Vad vet vi om dem? De är svetsare, lärare, dentaltekniker eller fotbollsspelare, förälder, maka, make. ”Flykting” är bara en liten del av identiteten. På lördag den 20 januari öppnar I telefonen finns hela människan på Malmö Museer.

Välkommen till pressvisning:
Torsdag 18 januari kl.10.00 på Slottsholmen, Malmö Museer.

I telefonen finns hela människan är ett uppmärksammat bok- och utställningsprojekt av konstnären Henrik Teleman i samarbete med åtta museer, däribland Malmö Museer.

Under ett års tid har Henrik Teleman tillsammans med Zainab Witwit samlat in bilder från smarta telefoner, samtidigt som de intervjuat deras ägare på flyktingförläggningar runt om i Sverige. I bilderna och berättelserna finns hela människan. Där finns all längtan och alla drömmar.

Läs mer om projektet här: www.itelefonenfinnshelamänniskan.com. Utställningen visas på Malmö Museer, Slottsholmen, 20 januari–18 mars 2018.

I telefonen finns hela människan görs i samarbete med Kalmar läns museum, Folkets Konsthall, Malmö Museer, Kulturparken Småland, Jönköpings läns museum, Arbetets museum, Örebro läns museum, Upplandsmuseet och Gotlands museum. Finansierat av deltagande museer, Statens Kulturråd och PostkodLotteriets Kulturstiftelse.

Invigning
Utställningen invigs den 20 januari kl 14.00. Zainab Witwit Och Henrik Teleman invigningstalar, Rachid Abdou spelar musik.

För mer information, kontakta:

Malmö Museer får stöd från Region Skåne.