Nu öppnar Metaller på Malmö Museer

Den 20 februari öppnar utställningen ”Metaller - från mineral till identitetsskapande produkt” på Malmö Museer. Den fokuserar på metallers utvinning och våra konsumtionsvanor - från gruvbrytning till återvinning.

Välkommen på pressvisning: 18 februari kl. 10.00.

Vi är alla beroende av metaller. Mobilen, datorn och surfplattan skulle inte fungera utan flera metaller. Men var kommer de ifrån? Hur framställs de? Vilka miljömässiga och sociala konsekvenser har utvinningen? Och hur får vi bäst fram de metaller som behövs i vårt samhälle?

”Ambitionen är att visa vad som händer, på olika plan, under processen från mineralutvinning till slutprodukt”, berättar utställningens producent Olof Löf, som tillsammans med arkitekten och journalisten Karl Lindstrand har producerat utställningen.

Metallerna är allt svårare att utvinna, priserna har ökat de senaste tio åren. Vi borrar allt djupare, allt större gruvor behövs och alltmer malm bryts varje år för att möta efterfrågan. Ska ekonomiska intressen och jobbtillfällen gå före miljö och orörd natur, eller kan de samexistera?

Utställningen visas på Slottsholmen, Malmö Museer,20 februari–28 maj 2016.

Pressvisning: 18 februari kl. 10.00.

Invigning: 20 februari kl. 14.00. Initiativtagarna till utställningen inviger och pratar om gruvor, metaller och hållbarhet: Karl Lindstrand, arkitekt/journalist och Olof Löf, utställningsproducent.

För mer information: kontakta Johanna Rylander, Malmö Museer, tel. 073-435 38 55.

Malmö Museer får bidrag från Region Skåne.

Kulturförvaltningen: Louise Andersson

Kommunikatör Wisdome-projektet på Malmö Museer 040-34 42 00