Nu vet vi vad en Parkoid är!

Nu vet vi vad en Parkoid är!

I går träffades Parkoidjuryn i Folkets Park för att ta ställning till de fyra finalisternas förslag. Till vinnare utsågs Parkochdalbanan, skapad av Stina Bodelius och Roger Christensen. Förslaget ska nu bearbetas ytterligare, för att sedan ingå i det program för utveckling av Folkets Park som Tekniska nämnden ska besluta om senare under våren.

Juryns motivering lyder:

När vi utlyste tävlingen visste vi inte vad en Parkoid var för något. Nu vet vi, tack vare Stina Bodelius och Roger Christensen. Deras Parkochdalbana är så mångsidig att den låter besökarna upptäcka nya saker varje gång och utforska den i lugn och ro. Den har höjd för den utsiktssugna, viloplatser för den trötta och lekfullhet för den vars ben spritter. Folkets Park har en tradition av att ligga i tiden, och denna Parkoid kan få utvecklas i takt med Parken. Formen är estetiskt tilltalande, och lämnar gott om utrymme för gröna inslag. Därmed blir den också en förlängning av Parken.

Säsongen 2013 var den sista då Axels tivoli fanns i parken. Efter sig lämnar de en stor yta som nu ska fyllas med nya aktiviteter och innehåll. En av tankarna är att fylla platsen med en spektakulär attraktion, en ”Parkoid”. Parkoiden ska bland annat vara något nytt och unikt, rolig för barn och unga, men gärna för fler målgrupper, och fungera under så stor del av året som möjligt. För att få in så många parkoidförslag som möjligt gick Folkets Park ut med en idétävling uppdelad i två steg. I det första steget kom 116 förslag in. Av dem valdes fyra finalister ut som arvoderades för att vidareutveckla sina idéer.

Juryn har bestått av Mårthen Gunnarsson, enhetschef Folkets Park, Anna Modig, landskapsarkitekt Gatukontoret, Vian Mirza, projektledare Folkets Park, Johan Hermansson, turistdirektör Malmö stad, Karolin el-Jaleb, verksamhetsansvarig Media Evolution City och Cecil Konijnendijk, prefekt vid institutionen för landskapsarkitektur, planering och förvaltning på SLU.

– Det här känns som en väldigt värdig vinnare. Alla fyra finalisterna var bra, men vi tycker att Parkochdalbanan är det bidrag som bäst smälter in i Folkets Park och blir en naturlig förlängning av det arbete som sker här, säger Mårthen Gunnarsson och fortsätter:

– Sedan vill jag vara tydlig med att det inte är säkert att vi kan bygga den. Nu har vi en vinnare, och den adderar vi till listan över åtgärder vi vill och behöver göra i Parken de kommande åren. Sedan måste det vägas mot den ekonomiska verkligheten.

Vinnaren presenterades för Tekniska nämnden på morgonen idag. I maj väntas utvecklingsprogrammet för Folkets Park hanteras av nämnden som ett beslutsärende.

I den bifogade pdf:en hittar ni mer information om Parkodalbanan.

Kontakt:
Mårthen Gunnarsson, enhetschef Folkets Park, 0709-341215