Ny bokning: HAIRY TALES med feministiska punkcirkusen M.P.A.C.

Ny bokning: HAIRY TALES med feministiska punkcirkusen M.P.A.C.

HAIRY TALES handlar om huvudhår och kroppshår – rakat, vildvuxet, färgat och förlorat. Med fysisk komik, böjliga kroppar och håriga kreationer skapar M.P.A.C. en clownföreställning för det 21:a århundradet. HAIRY TALES ersätter föreställningen "Jag pappa?" med Kodjo Akolor.

Genom att sätta samhällets hårnormer under lupp och dela med sig av personliga erfarenheter visas en komisk historia upp i gränslandet mellan teater, cirkus och performance.

M.P.A.C. om feministisk punkcirkus:

– Det är feministiskt för att vi är feminister och vi har fått lov att skapa föreställningen i vårt eget slutna universum utan att behöva förhålla oss till patriarkala strukturer och den manliga blicken. Inom cirkus är kvinnor fortfarande underrepresenterade och, om de är med, förväntas de ofta ta plats bland muskulösa män som en vacker uppvisning. Vi vägrar vara assistenter eller kuttersmycken. Vår ingång är likt punkmusiken att göra saker på vårt eget sätt, att skapa konst som kanske inte överensstämmer med vad som är kommersiellt gångbart och att det inte är perfektion som är det eftersträvansvärda utan äkthet. Med hjälp av clowntekniken når vi dit. För oss är clownen av naturen anarkistisk och fungerar som ett slags samhällets samvete. Clownen existerar i kontakt med publiken. Humor är en drivkraft. Leken är central.

M.P.A.C. skapar originella scenkonstverk i kollektiva processer grundade i ett normkritiskt och feministiskt förhållningssätt.

Syntolkning

Syntolk: Helena Frank. Samling klockan 18 på John Ericssons väg 43, bakom scenen. Ta gärna med egna hörlurar, något att sitta på och picknick! Vid frågor kring syntolkning ring: Helena Frank: 073-931 18 99.

Kontaktperson:

---------------------------------------------------------------------------------

Anna Novovic
konstnärlig ledare Sommarscen Malmö