Ny cykelbana vid Centralplan byggs, cykelparkeringen flyttas

Ny cykelbana vid Centralplan byggs, cykelparkeringen flyttas

Imorgon startar arbeten att bygga ut cykelbanorna kring Malmö Centralstation. Först ut är Bruksgatan, den 1 april startar bygget där det nu är cykelparkering på Centralplan. Vi hänvisar cyklister att parkera på cykelflotten samt Bagers Plats.

Sedan hösten 2012 pågår arbetena med att bygga ut cykelgaraget på östra sidan av Centralplan samt att bygga rampen ner till det (planerad öppning i november 2013). Nu utökas arbetsområdet till Bruksgatan och västra delen av Centralplan.

Cyklister hänvisas att parkera på cykelflotten eller Bagers Plats från och med i morgon 1 mars. Cykelparkeringen stängs helt den 22 mars. Fram till cykelgaraget öppnar i november är närmaste cykelparkeringar vid Malmö C flotten samt Bagers plats.

Gående hänvisas till mittrefugen på Centralplan eftersom Jernhusen bygger om Centralstationen och trottoaren intill blir arbetsområde.

Efter sommaren ska även Petribron stängas och cykelbana byggas för att koppla ihop cykelbanan på Bruksgatan.

När allt är klart i slutet av året öppnar en sammanhängande cykelbana från Slussplan till Skeppsbron på norra sidan av kanalen, det nya cykelgaraget under östra Centralplan samt busshållplatsen ovanpå, som är avsedd för regionbussarna.

Tider för olika aktiviteter i området:

Fredag 1 mars: Cykelparkeringarna stängslas in under förmiddagen, budskapet ”Cykelparkeringen stängs 22 mars” sätts upp. Det går fortfarande bra att parkera där. Bygget av cykelbana på Bruksgatan startar i morgon.

Torsdag 21 och fredag 22 mars: Personal på plats för att informera om flytten, både morgon och eftermiddag.

Fredag 22 mars: Cykelparkeringarna stänger.

Vecka 13: Sista/övergivna cyklar flyttas, NCC sätter upp byggstängsel.

För mer information, kontakta Johan Edgren, kommunikatör på gatukontoret, 040 – 34 13 20.