Ny destinationschef: ”Jag är lite kär i Malmö”

Ny destinationschef: ”Jag är lite kär i Malmö”

Ann Nyström är ny destinationschef på Malmö Turism. Hon vurmar för den mångfacetterade staden och tror att Malmös styrka och outnyttjade potential ligger i den gröna turismen. Samtidigt hoppas hon kunna bygga ännu starkare samarbeten mellan Malmö Stad och stadens besöksnäring.

I samband med att man anställde en ny chef för Malmö Turism i början på mars valde man att byta titel från turistchef till destinationschef. Pehr Andersson, Näringslivsdirektör på Malmö Stad, förklarar.

- Destinationen Malmö handlar om så mycket mer än turism. Vi jobbar med alla aspekter av staden som destination - turister, evenemang, kongresser, möten – och inte minst med varumärket Malmö.

Och kanske är det ingen slump att Malmös nya destinationschef tidigare har drivit en av Skånes mest respekterade besöks- och mötesanläggningar, Ystad Saltsjöbad. Själv menar Ann Nyström att hennes erfarenheter från näringslivet kan vara till nytta i den nya rollen.

- Jag har med mig ett annat perspektiv och ser kanske på destinationen Malmö med lite andra ögon. Just nu är jag i en fas där jag träffar alla mina nya medarbetare och samarbetspartners. Jag samlar på mig kunskap, inspiration och nya idéer varje dag. Men samtidigt hoppas jag också kunna bevara det där utifrånperspektivet, hur man resonerar som företagare. Malmös framgång som destination bygger på ett nära och professionellt samarbete mellan stad och näringsliv, och det vill jag bidra till att göra ännu starkare.

Det nya jobbet har även inneburit en flytt till Malmö, tillsammans med maken som är Malmöbo i grunden. Den dagliga cykelturen genom staden har för Ann Nyström varit en viktig inspiration, lika viktig för att skapa en bild av Malmö som rapporter och analyser.

- Jag är nyligen hitflyttad och känner mig otroligt glad och stolt över att vara Malmöbo! När jag cyklar genom staden upplever jag vilken fantastisk utveckling och tillväxt som skett här de senaste tio åren, inom både arkitektur, infrastruktur och kultur. Det är sådant tempo, det är så spännande. Jag känner faktiskt att jag är lite kär i Malmö!

Resande ligger i tiden. Antalet övernattningar ökar i hela Europa och i Malmö ökade antalet övernattningar mest i Sverige 2015 jämfört med landets övriga stora städer. Men konkurrensen är hård och det krävs genomtänkta strategier för att dra besökare, möten och kongresser till Malmö. Ann Nyström ser både utmaningar och möjligheter när det gäller Malmös framtid som destination.

-Vi har en modern, ung stad som satsar mycket på hållbarhet och är i stark utveckling. Att man jobbar så pass aktivt med hållbarhet i Malmö ser jag som en av stadens största styrkor som destination. Det är varumärkesbyggande och passar väl in i de resetrender som växer mest, det personliga, hållbara resandet. Vi har redan kommit långt men det finns massor av outnyttjad potential.

-Sedan tror jag att vi behöver jobba på att få fler konkreta reseanledningar i vår stad. Det behövs anläggningar som kan locka besökare, mötesarrangörer och kongresser. Vi ska jobba tillsammans med stadens entreprenörer och eldsjälar för att utveckla de goda idéer som finns därute. Till exempel vore det spännande att ta fram en upplevelse som bygger på Malmös framgång som digital spelstad.

-Vi behöver också tillgodose behoven från en ny generation av resande och se till att flera ställen i vår stad har billig och smidig tillgång till Wifi. Malmö är en cool destination. Vi har Malmöfestivalen, Ribban, street food och Skate VM. Om vi kan göra våra besökare till ambassadörer på sociala medier har vi bättre chans att visa upp allt detta för världen.

Ann Nyström
Bakgrund
: Började karriären hos Fritidsresor/Sportresor. Kvällsstudier i marknadsekonomi på RMI Bergs. 3 år som Marknads- och Försäljningschef på Tanum Strand i Grebbestad. Projektledare för Vattenfestivalen i Stockholm från starten 1991-1993. Ägde, drev och utvecklade Ystads Saltsjöbad 1993-2007 tillsammans med sin man. Har varit styrelseledamot och -ordförande i Sparbanken Syd sammanlagt 14 år. Har varit ledamot i ledningsgruppen för KY-utbildningen Tomelilla Turismutbildning. Har varit med och startat samt varit styrelseledamot i Svenska Spahotell. Har varit med och startat samt varit styrelseledamot i näringslivsorganisationen Resurs Ystad. Privat: Gift på 26:e året med Kent, 4 barn och en hund. Nyinflyttad Malmöbo. Gillar resor, mat, skidåkning, träning och hästar, tävlar i dressyr på egna hästen Aladin.

För ytterligare information, kontakta:

Ann Nyström, destinationschef Malmö Turism
ann.nystrom2@malmo.se