Ny skola utbildar för tillväxtbranscher

Malmö har fått en ny gymnasieskola. Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium, med cirka 1.400 elever, erbjuder spetsutbildningar inom en rad heta branscher. – Vårt varumärke är hantverk, entreprenörskap och service, säger Barbro Willners, samordnande rektor för den nya skolan. Frans Suellsgymnasiet och Jörgen Kocksgymnasiet går samman och bildar Malmös största skol a för yrkesinriktade program. Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium utbildar för framtiden inom tillväxtbranscher som textil och design, hantverk och konsthantverk, turism, hotell och restaurang, livsmedel, handel, blomsterhandel, hårvård samt trav- och galoppnäringen. – Vi har kompetensen i huset med duktiga och behöriga lärare samt funktionella och moderna lokaler, säger Barbro Willners, samordnande rektor. Hon har lång och bred skolledarerfarenhet, från bl a United Nations Internationa l School i New York, Internationella skolan i Nacka, Svenska skolan i Paris, Nacka kommun och Bladins skola i Malmö. Barbro Willners startade Bernadottegymnasiet i Malmö och har deltagit i en rad utvecklingsarbeten. De senaste 2,5 åren har hon tjänstgjort som rektor på Frans Suellsgymnasiet. Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium är skolan med höga ambitioner inom IT, miljö och internationellt utbyte. Med en ny och förstärkt ledning arbetar skolan för att utveckla sina styrkor och möjligheter . Det gäller inte minst samarbetet med näringslivet i Öresundsregionen. – Vi vill ha en närmare samverkan där vi kan lyssna av och utveckla vår utbildning i takt med samhällets krav och snabba utveckling, säger Barbro Willners. Läsåret 2007/08 startar med en kick-off på den nya skolan. Tid: Tisdagen den 14 augusti kl 9.00 Plats: Frans Suell och Jörgen Kocks gymnasium, Kungsgatan 44 För mer information kontakta: Barbro Willners, 040-34 31 85, 070-209 24 66, barbro.willners@malmo.se Malmö den 10 augusti 2007 Vänligen Pia Oredsson Informationschef