Nya ansökningstider för projektstöd och ateljéstipendier införs

Nya ansökningstider för projektstöd och ateljéstipendier införs från och med hösten 2014. Ansökan om projektstöd kommer att kunna göras vid två tillfällen per år till skillnad från tidigare fyra. Under 2014 kvarstår ansökningstillfällena den 15 april och 15 augusti.

För projekt som genomförs under 2015 gäller nytt ansökningsdatum 1 oktober 2014.

Och för att skapa en jämnare fördelning av inkommande ansökningar över året tidigareläggs ansökningsdatum för ateljéstipendier från 1 oktober till 1 september 2014.

- I grunden handlar förändringen om att kunna erbjuda ännu bättre service till det fria kulturlivet i Malmö, säger Ann Bergström, Chef för kulturstödsenheten på Kulturförvaltningen i Malmö.

Övriga stöd berörs ej

Övriga stöd, det vill säga verksamhetsstöd, kulturstipendier, riktade projektstöd och schablonstöd för amatörkultur, berörs inte av dessa förändringar.

Möjliggöra för utvecklingsinsatser

För att möjliggöra mer utvecklingsinsatser riktade till de sökande och tydligare prioriteringar i fördelningen av projektstöd kommer ansökningarna om ordinarie projektstöd att samlas vid två tillfällen per år.

Datumen planeras så att de följer verksamhetsårets säsonger (vår-sommar-höst). Utrymme för löpande ansökningar ges fortfarande inom de riktade stöden.

Ansökan 1 mars, för projekt som genomförs från 1 juni och framåt. Beslut tas senast 1 maj. Ansökan 1 mars ersätter nuvarande datum 15 januari och 15 april.

Ansökan 1 oktober, för projekt som genomförs hela nästkommande år, från 1 januari och framåt. Beslut tas i samband med att kommande års budget fastställs i december. Ansökan 1 oktober ersätter nuvarande datum 15 augusti och 15 oktober.

- Förslaget innebär en tydlig grundstruktur som främjar väl planerade och förankrade projekt och underlättar kommunikationen med det fria kulturlivet, säger Ann Bergström. - Ett viktigt mål är att sänka trösklarna så att nya aktörer får en bättre förståelse för hur den kulturella infrastrukturen fungerar och därigenom får ökade möjligheter att planera och genomföra sina projekt.

Fler förbättringar:

• Större möjligheter att följa upp kulturpolitiska intentioner och möta att omvärldsförändringar – mer fokus på strategiska frågor.
  • Bättre överblick och helhetssyn som underlättar prioriteringar mellan olika projekt.
  • Mer utrymme för utveckling, coaching, uppföljning och fortbildning av det fria kulturlivet – ökad kvalitet i handläggningen.
  • Mer utrymme för dialog mellan kulturstödet och aktörerna inom det fria kulturlivet.
  • Möjliggör särskilt fokus på nya och oerfarna sökande, t ex i form av informationsmöten och/eller helpdesk-funktion.
  • Underlättar koordinering med andra bidragsgivare, främst Kultur Skåne och viss mån Kulturrådet.

För kommentarer:

Ann Bergström,  Chef kulturstödsenheten på Kulturförvaltningen, 0733-529092, ann.bergstrom@malmo.se

För ytterligare information:

Dick Fredholm, Kommunikationschef på Kulturförvaltningen, 0733-504 605, dick.fredholm@malmo.se

Malmö kulturförvaltning består av sex institutioner: Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum, Malmö Kulturskola, Malmö Museer, Stadarkivet och Stadsbiblioteket. Enheterna Kulturstöd, Sommarscen Malmö och Kultur för barn och unga ingår i kulturkansliet som är den centrala administrationen för kulturförvaltningen.