Nya cykelbanor öppnar vid Malmö Centralstation imorgon

Media och allmänhet hälsas välkomna att närvara vid invigningen.

När?  Torsdagen den 12 december kl 11.00
Var?  Hörnet Centralplan/Petribron

De nya cykelbanorna i korthet:

Gång och cykelbana längs Bangården

Det blir lättare och säkrare för cyklister från östra Malmö att komma till Malmö C men även vidare till Västra Hamnen. Cykelbanan startar vid Slussplan och går längs kanalens norra sida. Ytorna ger också möjligheter att sitta ned längs vägen och njuta av närheten till kanalen.

Östra Centralplan

Den 15 december flyttar Skånetrafiken de flesta regionbussarna från Norra Vallgatan till den nya delen av Centralplan. Läs mer på Skånetrafikens webbsida: www.skanetrafiken.se/regionbussarMalmöC15dec

Här kommer man att ha möjlighet att komma ned i cykelgaraget som öppnar i februari 2014. För att möjliggöra upp- och nedgångarna fick vi bygga en balkong ut över kanalen. Även här finns det möjlighet att sitta ned och pausa.

Petribron

Bron är nu en nyckelplats för cykeltrafiken vid Malmö C. Här kommer cyklisterna från östra delen av staden får möta cyklister från södra delen av staden.

I vägskälet får cyklisten bestämma om skall parkera cykeln säkert i garaget eller fortsätta västerut mot Västra hamnen.

Västra Centralplan

Här har vi byggt en dubbelriktad cykelbana så att cyklisterna slipper använda busskörfälten som man har gjort tidigare. Samtidigt har vi lagt om gångytorna längs kanalen så att man kan gå på ett tryggt sätt.

Södra Skeppsbron

Här har vi breddat gångbanan så att det finns idag bra med utrymme vid gamla huvudentrén till Centralstationen. Utanför gångbanan finns nu cykelbanan som binder ihop Centralplan och Neptunigatan. Därmed har vi nu ett cykelbanenät runt Malmö C som ger tryggare framkomlighet.

Den tillfälliga bilparkeringen hänvisar vi idag till Bagers plats eller norra delen av Malmö Centralstation.