Nya EU-direktiv förenklar hållbar upphandling i Malmö

Nya EU-direktiv förenklar hållbar upphandling i Malmö

Onsdag den 14 maj kommer certifieringsorganisationerna TCO Development och Fairtrade Sverige tillsammans med fackförbundet Vision och Malmö stad att diskutera hållbar upphandling. Det nya EU-direktivet om utvecklad lagstiftning för upphandling står i fokus samt möjligheten för Malmö stad att vid upphandlingar ställa krav på specifika märkningar vid miljö- och sociala krav.

Malmö stad är en kommun som redan i dag använder upphandling för att nå resultat i kommunens hållbarhetsarbete. Kommunfullmäktiges budgetmål tar till exempel upp att ekologiskt och etiskt certifierade produkter ska vara förstahandsvalet vid upphandling och inköp. Nuvarande lagstiftning och upphandlingsregler har hittills gjort det svårt att ställa direkta krav på en specifik märkning som till exempel Fairtrade, TCO Certified eller Svanen. De nya förutsättningarna öppnar för att ställa krav som direkt hänvisar till tredjepartscertifierade miljö- och sociala hållbarhetsmärkningar.

– Upphandling kan vara ett effektivt medel för att uppnå målen för ett modernt samhälle. Genom att driva på utvecklingen förbättrar vi både miljö och arbetsvillkor för de som tillverkar produkterna. Möjligheten att ställa direkta krav på märkningar underlättar vårt och många andra kommuners hållbarhetsarbete, säger Lari Pitkä-Kangas (MP), kommunalråd med ansvar för stadsekologi, konsument och utveckling.

Malmö stads kommunalråd Lari Pitkä-Kangas (MP), projektledare för Fairtrade Sverige Nicklas Lind och talesperson för TCO Development Gabriella Blomberg talar på seminariet om det nya EU-direktivet.

Seminarium – Att ställa sociala krav i offentlig upphandling

Tid: 14 maj klockan 9-12