​Nya Limhamnsbor ska bli mindre bilberoende

​Nya Limhamnsbor ska bli mindre bilberoende

Limhamns läge börjar ta form. Det som förr var ett industriområde dominerat av cementfabriken ska omvandlas till blandad stadsbebyggelse, till största delen bostäder men även skolor, förskolor, parker, butiker och annan service. På torsdagen hanterade stadsbyggnadsnämnden flera ärenden om Limhamns hamn, som kommit olika långt i beslutsprocessen.

Bygglov är nära för 160 lägenheter på Murbruksgatan, där MKB ska bygga hyresrätter. Husen blir mellan fyra och sju våningar, med mest två- och trerummare men även större lägenheter. Inflyttningen sker etappvis med början årsskiftet 2016–17.

– Det här handlar om verkligt tät bebyggelse, i princip samma som i innerstaden, tack vare att vi har utnyttjat parkeringsnormen maximalt och kunnat dra ner på antalet p-platser. Plus att det är många små lägenheter, säger Karolina Skog (MP), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Ett aktivt arbete med hållbart resande, både från stadens och byggherrarnas sida, präglar hela den nya stadsdelen. Principen är att det ska vara bekvämare att ta cykeln eller kollektivtrafik istället för bilen. År 2030 ska gång-, cykel- och kollektivtrafik stå för minst 65 procent av resorna.

Ambitionen att göra de nya Limhamnsborna mindre bilberoende märks tydligt i kvarteret Cementen, där detaljplanen för den nordvästra delen antogs på torsdagen. Här planeras för uppemot 800 bostäder, en förskola och en park. Det finns också möjlighet att bygga ett centrum med affärer, kontor och vård. Området är uppbyggt med åtta bostadskvarter kring en trädplanterad gångfartsgata, ett grönt stråk där bilar får färdas på de gåendes villkor. I det sydöstra hörnet avses att byggas ett parkeringshus, som ska tillgodose parkeringsbehovet för merparten av kvarterets boende och besökare, istället för att varje hushåll har sin egen p-plats.

– En modern parkeringsplanering innebär ett mer effektivt användade av p-platserna. Utemiljön är också ambitiös, det är viktigt att det känns trevligt och tryggt för den som rör sig mellan parkeringshuset eller busshållplatsen och hemmet, säger Karolina Skog.

Detaljplanen för den sydvästra delen av kvarteret Cementen har inte kommit lika långt, men en redovisning godtogs av nämnden på torsdagen. Denna plan möjliggör ytterligare 800 bostäder, till största delen lägenheter men även en del radhus. I området planeras flera otypiska speciallösningar, förutom de till bostadshus ombyggda tre silorna även ett multihus som kombinerar bostäder, kontor och förskola med parkeringshus, och en skola med gymnastiksal antingen under jord eller på översta våningen.

Karolina Skog, 0734-26 44 64

Frida Roijer, pressekreterare, 0768-70 52 57