Förintelselägret Auschwitz-Birkenau som befriades den 27 januari 1945. Foto: Colourbox

Om historia som upprepar sig på Förintelsens minnesdag 27 januari

Varje år den 27 januari hedras offren för Förintelsen. Årets program i Malmö på Förintelsens minnesdag har tema ”Historia som upprepar sig – påminnelser från 30-talets Europa”.

På Stadsbiblioteket bjuds allmänheten in till en eftermiddag med föreläsning av Svante Weyler om Kristallnatten 80 år samt kopplingar mellan 30-talet och vår samtid. Det blir även utlån av levande böcker från föreningen Förintelsens Ögonvittnen samt ett samtal med Hanin Shakrah och Showan Shattack om hur högerextrema rörelser och ideologier idag tagit sig in i det offentliga rummet och skyddas av svensk lagstiftning. Däremellan blir det musik med Tobias Allvin och diktläsning med Jenny Wrangborg. Nils Karlsson, kommunalråd i Malmö med ansvar för demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter, inviger minnesdagen.

På fredagen innan arrangeras dessutom ett filmseminarium för förbokade gymnasieklasser på biograf Panora. Filmen Krigaren(Tyskland 2011) visas, med efterföljande föredrag och samtal med Jonathan Leman, researcher och utbildare på Stiftelsen Expo.

Förintelsens minnesdag 2018 är ett samarrangemang mellan ABF Malmö, ARF Film och kultur för mänskliga rättigheter, Förintelsens Ögonvittnen, Röda Korset, Malmö Museer, Stadsbiblioteket i Malmö, Malmö mot Diskriminering, Creativa Gemenskapens Kooperativ.

Förintelsens minnesdag – fakta
Varje år hedras offren för Förintelsen den 27 januari, samma datum som förintelselägret Auschwitz-Birkenau befriades 1945. FN deklarerade dagen som internationell minnesdag 2005. I Sverige har det varit en nationell minnesdag sedan 1999.

För ytterligare information kontakta Nina Olsson, 0708–65 66 42, nina.olsson@malmo.se

Program på Stadsbiblioteket
Tid och plats: 27 januari 2018 kl. 11.00–16.00
Röda rummet, Stadsbiblioteket
Kung Oscars väg 11 i Malmö

11.00–13.00: Utlån av levande böcker från föreningen Förintelsens Ögonvittnen.

13.00–13.05: Åsa Sandström, moderator och chef för ABF Malmö, hälsar alla välkomna.

13.05–13.20: Nils Karlsson, kommunalråd i Malmö med ansvar för demokrati, jämställdhet och mänskliga rättigheter, inviger minnesdagen.

13.20–14.05: Svante Weyler, förläggare och ordförande i Svenska kommittén mot antisemitism(SKMA) föreläser om Kristallnatten 80 år samt kopplingar mellan 30-taletoch vår samtid.

14.05–14.30: Paus med musik av Tobias Allvin.

14.30–14.45: Jenny Wrangborg, poet och författare, aktuell som redaktör för boken Lösa förbindelser, läser dikter.

14.45–15.30: Ett samtal om hur högerextrema rörelser och ideologier idag tagit sig in i det offentliga rummet och också skyddas av svensk lagstiftning, såsom yttrandefrihet och rätten att demonstrera, samtidigt som humanismen begränsas eller straffas genom andra lagar. Med Hanin Shakrah, MR-aktivist, föreläsare och researcher för den uppmärksammade dokumentärserien Fosterland på SVT och Showan Shattack, antirasistisk och antifascistisk aktivist som i mars 2014 blev attackerad av nazister i Malmö.

15.45–15.55: Musik av Tobias Allvin.

15.55–16.00: Avslutande ord av Åsa Sandström.