Påkörningsskydd blev skulpturer – invigs idag 30/11 kl 16.00 i Malmö

Påkörningsskydd blev skulpturer – invigs idag 30/11 kl 16.00 i Malmö

Kom och närvara idag, tisdag 30 november klockan 16.00 vid invigningen av Malmö stads nya vackra, svarta skulpturer. Tekniska Nämndens ordförande, Emmanuel Morfiadakis, talar. Vi ses vid glashallens västra ingång.

Sitt i ljuset av glashallen

Man insåg tidigt i planeringen av glashallen på Malmö C, att det behövdes ett påkörningsskydd för att skydda nedgången till Citytunneln. Att bygga en mur eller dylikt ansåg landskapsarkitekten Nina Lindegaard inte skulle göra platsen rättvis.

-         Vi ville göra något annorlunda, något som ska skydda glashallen men samtidigt vara vackert, säger Nina Lindegaard, landskapsarkitekt, tidigare anställd på Malmö stad.

Nina spånade fram ett förslag om välvd svart betong med insprängt glas. Glaset skapar intressanta inslag i ytan. Om kvällarna kommer de fem skulpturerna att belysas inifrån för att skapa känslan av en natthimmel med stjärnor som tindrar oregelbundet. Oregelbundet, precis som den verkliga natthimlen. Ingen av skulpturerna är den andra lik eftersom glaset och belysningen tillsammans skapar unika ljusinsläpp.

Kontakt:

Projektledare, gatukontoret, Conny Ragnarp 0708 34 15 00.

Formgivare Nina Lindegaard 040-6917095

Ljusdesigner, gatukontoret, Johan Moritz 0706-793121.

Informatör Linda Johnson 0709 34 21 80

Fakta: