Peter Rosenmeier får Malmö stads idrottspris

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2014 15:10 CET

Juryn för utseende av Malmös stads utmärkelse till därav förtjänt idrottsutövare har beslutat tilldela Peter Rosenmeier, FIFH Malmö, Malmö stads idrottspris 2012. Han får det för sin fantastiska insats som gav en olympisk bronsmedalj i bordtennis vid Paralympics Games sommaren 2012 i London.

Att detta inte var en engångsföreteelse ser man på Peters långa meritlista där den senaste mästerskapsmedaljen kom i fjol då han blev Europamästare.

Malmö stads idrottspris har delats ut sedan 1980 och består av en av ädelsmeden Magnus G:son Liedholm formgiven statyett "Nike" och en check på 20 000 kronor. I juryarbetet har, förutom dess ordförande Kent Andersson, Frida Trollmyr, Fritidsnämndens ordförande, Tommy Theorin ordförande i MISO (Malmöidrottsföreningars samarbetsorganisation) och Ole Törner, Skånska Dagbladet, deltagit. Priset kommer att delas ut vid öppnandet av kommunfullmäktige i Malmös sammanträde torsdagen den 30 jan klockan 13.00.

Malmö 28 januari 2014

Kent Andersson