Pressinbjudan: Konferens bryter tabun om sex och funktionshinder

Sexualitet och intellektuell funktionsnedsättning. Det är temat för en unik konferens som arrangeras i Malmö på torsdag. Ny forskning presenteras och intressanta diskussioner utlovas.

Konferensen Sexualitet – möjligheter och olika förutsättningar arrangeras av Malmö stad och Region Skåne. Syftet är att ge olika yrkesgrupper utökad kunskap kring sexualitet hos personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Intresset för konferensen är mycket stort, de 320 platserna är sedan länge fullbokade.

– Det finns stora kunskapsluckor på det här området och ett stort behov att få stöd och vägledning hos dem som arbetar runt personer med funktionsnedsättning, säger Niclas Olsson på Programmet för sexuell hälsa i Malmö stad.

Konferensen tar upp ämnen som sexuella övergrepp och prostitutionserfarenhet hos målgruppen, och skillnader i förhållningsätt mellan Sverige och Danmark.

Bland föreläsarna märks bland andra:

• Jari Kuosmanen, docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet, som har gjort en unik studie om kvinnor och män med intellektuell funktionsnedsättning som säljer sex.
  • Anne Skov, danska socialstyrelsen, som berättar om hur man nationellt har arbetat fram en vägledning om funktionsnedsättning och sexualitet.

Media inbjuds att delta under konferensen. Det kommer också att ges möjlighet att intervjua de olika föreläsarna.

Datum: Den 20 september
Tid: