Pressinbjudan: Kulturministern deltar på konferens om romsk inkludering

Pressinbjudan: Kulturministern deltar på konferens om romsk inkludering

Onsdag den 16 december anordnar Romskt informations- och kunskapscenter en heldagskonferens om romsk inkludering. Bland deltagarna finns kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke och tidigare integrationsministern Erik Ullenhag.

Utifrån regeringens tjugoåriga strategi för romsk inkludering 2012-2032 utsågs Malmö till en av fem pilotkommuner skulle visa på goda exempel, bygga strukturer och ta fram långsiktiga lösningar för romsk inkludering. På konferensen presenteras arbetet som bedrivits i Malmö under pilotverksamhetens första fyra år.

– Jag hoppas att konferensen ska öka förståelsen för att det krävs kontinuitet, stabilitet och institutionell förankring för att säkerställa romsk inkludering, säger Mujo Halilovic, verksamhetschef på Romskt informations- och kunskapscenter (RIKC).

Han är glad över att både Alice Bah Kuhnke och Erik Ullenhag kommer att medverka under dagen.

– Deras närvaro framhåller Malmö stads arbete för att öka romsk delaktighet i samhället. Det signalerar även vikten av att arbeta med minoritets- och mänskliga rättighetsfrågor i dagens Malmö, Sverige och omvärld, säger Mujo Halilovic.

Datum: 16 december 2015

Tid: 9.00-16.30

Plats: Malmö Live kongress, Dag Hammarskjölds torg 2

08.30  Kaffe och smörgås