Pressinbjudan till temadag i Köpenhamn om elevtrivsel

Pressinbjudan till temadag i Köpenhamn om elevtrivsel

Klarsynt problemlösning i klassrummet ger bättre trivsel och lärande för yrkeselever. Det är en av slutsatserna som de danska lärare och skolledare dragit i en studie som presenteras vid en temadag på Hvidovre gymnasium i Köpenhamn 27 februari.

I Danmark, liksom i Sverige, har de gymnasiala yrkesutbildningarna de senaste åren tappat i popularitet när grundskoleelever väljer gymnasieutbildning. På flera yrkesgymnasier i Köpenhamn har flera projekt drags igång för att vända den negativa trenden.

På CPH West till exempel har medarbetare och ledare arbetet med att lyfta och belysa vardagliga problem i klassrumssituationer och ha fokus på att finna lösningar för dessa.

- Det är ett konstruktivt och systematiskt sätt att arbeta. Tidigare beskrev vi bara problemet i rubriker som att en klass ”var besvärlig” eller att det var mycket ”oro på lektionen”. Nu går vi in och analyserar de enskilda aspekterna och finner till exempel att det är två elever som stör undervisningen eller att det är oklara regler. Det gör det mycket enklare att lösa problemet, säger Janine Lissner, yrkeslärare på yrkesgymnasiet CPH West.

Som ett resultat av det nya analyserande sättet att arbeta har relationerna på skolan både mellan elever och mellan elever och lärare förbättrats märkbart.

Inom ramen för Preventing Dropout vars mål att motivera fler unga att genomföra en gymnasieutbildning, har ett samarbete inletts mellan CPH West och Byggymnasiet (fd Norra Sorgenfri gymnasium) i Malmö.

Representanter för media är välkomna att delta i den temadag som Preventing Droput arrangerar 27 februari 2014 på Hvidovre Gymnasium där CPH West, Byggymnasiet och Hvidovre gymnasium kommer att presentera respektive skolas arbete med att motivera elever och förbättra undervisningen. Adressen är Blytaekkerporten 2, Hvidovre.

Fakta om Preventing Dropout:

Projektet är ett omfattande utbildningsinitiativ som förenar krafterna på bägge sidor Öresund. Målet är att svenska och danska forskare, lärare, rektorer och vägledare inom gymnasiet lär av varandra om hur unga kan motiveras att genomföra en gymnasieutbildning.

Preventing Dropout arbetar med fem teman:
Vägledning
Elevtrivsel
Inkluderande undervisningsmetoder
Språkutvecklande undervisning
Ledning med fokus på att elever ska stanna i utbildning

Preventing Dropout har en samlad budget på 15,5 miljoner DKK. Finansiärer är Region Huvudstaden och EU-programmet Interreg.

Projektet startade 2012 och avslutas 2014.

Deltagande skolor i Sverige: Malmö latinskola, Malmö Borgarskola, Universitetsholmens gymnasium och Norra Sorgenfri gymnasium.

Deltagande skolor i Köpenhamn: Rodovre Gymnasium, Tårnby Gymnasium, CPH West, Hvidovre Gymnasium, Kongsholm Gymnasium, Köpenhamns Åpne Gymnasium, och Hoje-Taastrup Gymnasium.

För mer information, kontakta:

För information om projektet på CPH West kontakta avdelningsledare Kim von Bulow på+45 3388 0950 eller yrkeslärare Janine Lissner på +45 3388 0947.

För information om Preventing Dropout kontakta kommunikationsansvariga Charlotte Sommerlund på +45 2965 7909/ +45 3396 4077