Gestaltning  av Görvel Fadersdotter Sparre. Foto: Katarina Burle
Gestaltning av Görvel Fadersdotter Sparre. Foto: Katarina Burle

Pressvisning inför säsongens öppning av Torups slott

Nordens bäst bevarade renässansborg öppnar åter för allmänheten. Två tillfällen varje söndag från den 1 april till den 21 oktober 2018 hålls guidade visningar i paradvåningen och i tjänstefolkets kök. Dessutom bidrar Bokskogen med andra vårtecken, som konstutställning och påsklovsprogram.

- Bokskogen är så mycket mer än bara skog. Med visningar i slottet och aktiviteter i Stallarna upptäcker allt fler att platsen också erbjuder både kultur och historia, säger Suzanne Simonsson, koordinator för Torup som bjuder in till pressvisning för en guidad tur i slottet med information om vårens aktiviteter och årets nyheter.

De allmänna visningarna av Torups slott sker i Malmö stads egen regi. Som guide anlitar Malmö stad företaget In-Sight med den auktoriserade Skåneguiderna Eva Roos Davidsson och Anette Hansson. Genom In-Sight erbjuds även privata gruppvisningar under perioden.

För de ökade besöken i Bokskogen har tillgängligheten förbättrats genom två extra avgångar under helgerna med Skånetrafikens busslinje 148 från Malmö ända fram till Stallarna i Torup.

Under påskhelgen visar Västra Skånes Konstnärsgille sin samlingsutställning med 86 konstnärer i Stenladan. I Jaktpaviljongen ställer naturfotograf Eva Kronvall ut fågel- och naturbilder. I Expo Torup och i Friluftsgården arrangeras påskaktiviteter för barn och unga.

För mer information om påsken i Torup - malmo.se/torup

PRESSINBJUDAN

Torsdagen den 29 mars kl 10-11.
Samling vid Stallarna i Torup, mitt emot entrén till slottsparken. Vid tillfället ges ytterligare information om de guidade turerna tillsammans med årets övriga aktiviteter.

Under den guidade turen visas bland annat:

• Det unika bibliotekets innehåll och historia
  • Borggården med sin historia och dekorationsmålningar från 1500/1600-talet.
  • Historien om den återköpta vävda 1600-tals tapeten från Flandern.
  • Sigvard Grubbes latinska sentens på stentavlan ovanför slottsporten.
    Översatt till hur Malmö Stad nu bevarar och förvaltar.
  • Den pampiga matsalen står intakt med sina praktfulla Gyllenlädertapeter.
  • Serveringsköket öppnas upp med en inblick i tjänstefolkens värld.

Senast tisdagen den 27 mars till suzanne.simonsson@malmo.se
Meddela om ni önskar komma in i Stenladan och intervjua VSKG efter slottsvisningen.

För mer information Suzanne Simonsson, koordinator
fastighetskontoret, Malmö stad