Publikens deltagande - Viktig ingrediens på Malmöfestivalen

På Malmöfestivalen ska publiken inte bara passivt lyssna till slagkraftiga konserter och beskåda olika föreställningar och utställningar. Lika viktigt är att de har möjlighet att påverka olika skeenden och delta i en mängd varierande och spännande aktiviteter. Olika typer av prova-på grejor har därför blivit ett viktigt inslag i programmet. Den som äv en aktivt deltar i olika aktiviteter på Malmöfestivalen uppnår garanterat den största och bästa festivalupplevelsen. Kräftskivan på Stortorget Ta med dina nära och kära och var med om invigningen av den nittonde Malmöfestivalen. Spännande dagfyrverkeri, invigningstal, kräftkalas och hattävling står på programmet. Linedance i Countrytältet Testa linedance i Linedancediscot i Countrytältet som äger rum före och mellan varje show. Dans i Latintältet Prova på Samba, Salsa, Tango, Cum bia och Merengue Cirkus, teater, videolek med mera i Barnlandet. I Barnlandet kan barnen prova på att göra sina egna cirkusinstrument, cirkuskonster och att stå på scen. Det blir även teatersport för barn under ledning av professionella improvisatörer från Obanteatern. Dessutom videolek varje dag i Verkstan. Den 22 augusti blir det en glittrig och glamourös avslutning i Kulturmanegen med talangtävling för barn i åldern 0-13 år under ledning av Wallmans Salonger. Barnen kan då uppträda med sång, dans och musik. En professionell jury finns på plats och fina priser utlovas. Den 16 augusti är det i vanlig ordning Barnloppis på Pildammsvägen kl 11-17. Då kan alla barn sälja eller byta sina gamla leksaker. Ungdomskvarteret Testa Time II Battle där deltagarna ”battlar” mot varandra, speed ball, streetbasket, pooldyk och saltotrampolin. Du kan även tävla i fotbollstrixning och i talangjakt på scenen. Bastion Uppsala Boka en tid i den fullt utrustade replokalen på Bastio n Uppsala. Låt den musikaliska ådran få fritt utlopp. Här är det garanterat ingen som klagar på ljudnivån. Finn dina egna intresseområden på www.malmofestivalen.se För mer information: Pressansvarig: Mia Sjöstrand tel 040-34 12 71 alt 0709-34 12 71 Missa inte Malmöfestivalens förhandsinvigning för pressen onsdag den 13 augusti kl 11.30 på Restaurang Niveaus uteservering mitt på Stortorget. Separat inbjudan kommer på måndag.