Rådhuset öppnar för kondoleanser

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2003 10:55 CEST

Med anledning av Utrikesminister Anna Lindhs bortgång i morse kan allmänheten från kl. 12.00 lämna kondoleanser i Rådhuset, Knutssalen i Malmö.

- Jag har med djup sorg och bestörtning tagit emot beskedet att vår utrikesminister Anna Lindh har avlidit till följd av de skador hon ådrog sig vid det brutala överfallet på onsdagseftermiddagen. Mina tankar går naturligtvis i första ha nd till Anna Lindhs familj och anhöriga som så hårt har drabbats av detta vansinnesdåd, säger kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu.

- Hennes bortgång är inte bara en djup tragedi för hennes make och barn utan det är en stor förlust för hela vårt samhälle. Anna Lindh symboliserade mer än någon annan vår bild av den öppna demokratin. Attacken mot henne är därför också ett angrepp mot hela den form av öppenhet och närhet mellan medborgare och förtroendevalda som vi även framgent vill ska k änneteckna vårt samhälle.

Ilmar Reepalu och kommunfullmäktiges ordförande Kjell-Arne Landgren kommer att finnas på plats i Rådhuset kl. 12.