Rätt version: Regnbågsfestivalen får Malmö stad som partner

Malmö 2010 09 13

Malmö stad har beslutat att bli samarbetspartner till Regnbågsfestivalen, en årlig festival som lyfter hbtq-frågor, och som anordnas av RFSL Malmö.

Årets festival pågår mellan den 29 september och 3 oktober och är den sextonde i ordningen. Under festivaldagarna arrangeras utställningar, workshops, debatter, ett femtiotal föreläsningar och en parad.Festivaltemat i år är ungdomar.

Malmö stad har tidigare bidragit med 50 000 kronor till årets Regnbågsfestival, men blir alltså nu också samarbetspartner.

– Malmö ska vara en tolerant och öppen stad, och att nu ta steget och bli samarbetspartner till Regnbågsfestivalen är helt i linje den ambitionen. Det här är också en viktig del i kommunens mångfaldsarbete och i vårt arbete med antidiskrimineringsfrågor, säger Ilmar Reepalu, (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Heteronormen är fortfarande stark i samhället. Alla förväntas vara heterosexuella till motsatsen bevisas. RFSL driver ett viktigt sexualpolitisk arbete. Jag är glad att Malmö nu beslutat att vara samarbetspartner till RFSL:s årliga regnbågsvecka, en vecka som lyfter många viktiga ämnen och dessutom är en behövlig mötesplats och frizon för hbtq-personer, säger Hanna Thomé, (V), ersättare i kommunstyrelsen.

– Malmö är en stad för alla, regnbågsfestivalen är en möjlighet att fira detta. Att Malmö stad blir en samarbetspartner till Regnbågsfestivalen är ett tecken på att vi tar frågan om att motverka diskriminering, fest blandas med allvar, säger Lari Pitkä-Kangas, (MP), stadsekologikommunalråd.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Hanna Thomé, 0735-85 07 92