Rekordår för turismen i Malmö 2011

Malmö har kommit att bli en evenemangsstad att räkna med och lockar numera stora mängder besökare året runt. Ett exempel är VM i Handboll i januari 2011 som lockade storpublik till Malmö. Det blev en stor succé och var ett av Sveriges största evenemang förra året.

2011 var ett rekordår för turismen i Malmö. Antalet övernattningar ökade och den turistekonomiska omsättningen uppgick till 6,8 miljarder kronor, vilket i sig är en rekordnotering. Cirka 7 miljoner människor besökte Malmö och 1,5 miljoner valde att övernatta här. Under året ökade antalet sålda rumsnätter med 6,9 procent – en av de största ökningarna i landet.

Av alla turister som kommer till Malmö är de som kommer från andra delar av landet den största gruppen, men också de internationella gästerna har ökat kraftigt. Mellan 1993 och 2011 har de utländska besökarna ökat med 220 procent.

Turismnäringen spelar en viktig roll för ekonomin och arbetsmarknaden i Malmö. Förra året motsvarade den 4758 helårsanställda. Det är en ökning av antalet sysselsatta med nästan 50 procent på tio år.

Malmös fördelaktiga geografiska läge i Öresundsregionen och utvecklingen av Malmö som besöksstad gör att turismutvecklingen förväntas ha goda förutsättningar även i framtiden.

– Att turismen slog rekord förra året är fantastiskt. Vi har kunnat registrera en stark, positiv utveckling under en följd av år. Jag är övertygad om att vi har fler rekordår att se fram emot. Nyligen invigdes Malmömässan och snart kan vi glädja oss åt en ny kongress- och konsertanläggning i centrala Malmö. Allt detta stärker besöksnäringen och skapar många nya arbetstillfällen i vår stad, säger Ilmar Reepalu (S), kommunstyrelsens ordförande.

– För Malmö som evenemangsstad vore det dessutom fantastsikt att stå värd för Eurovision Song Contest 2013. Det är ett alldeles utmärkt tillfälle att visa upp vår stad för Europa, och med Malmö Arenas läge är staden en självklar kandidat, säger han.

– Malmös utveckling till en fullfjädrad turiststad är glädjande både för Malmöborna, eftersom turismen är betydelsefull för såväl arbetstillfälle som ekonomi, och naturligtvis för besökarna som får ta del av vår fina stad säger Nils Karlsson (MP), kommunstyrelseledamot.

Ilmar Reepalu, 040-34 10 02

Nils Karlsson, 0703-37 47 06