Rock, gospel, folkmusik och soul på Hedmanska!

Kulturkansliet, Malmö stad, fortsätter arrangera sommarkonserter på Hedmanska gården vid Lilla torg. Här är kommande program, från fredagen den 1 aug till och med torsdagen den 7 augusti. Rock´n´roll Torpedoes med Ulf "Masken" Andersson kommer till Hedmanska gården vid Lilla torg fredagen den 1 augusti kl 19. Programmet heter A tribute to the kings. Det handlar om många av de som kom att stå i skuggan av Elvis, the king. Många bra svängiga rocklåtar gjordes av artister som jobbade under samma era - Buddy Holly, Gene Vincent, Eddie Cochran, Fats Domino, Little Richard, Chuck Berry m fl. Det är låtar av dessa musiker som Rock´n´roll Torpedoes kommer att framföra tillsammans med berättelser om just dessa artister. I bandet ingår: Mats Hellmer, gitarr, Jörgen Wernefeldt på keyboard, Janne Erlandsson på tenorsax, Fredrik Savbrant på trummor, Johan Vale ntin på bas och Fredrik Savbrant på trummor samt Ulf "Masken" Andersson, sång och berättande. Sångbolaget ger gospelkonsert söndagen den 3 augusti kl 16. Det blir en tungt svängande, härlig blandning av traditionell och nutida gospel, där även publiken ges tillfälle att sjunga med. Sångbolaget bildades 1977. Från början var det en damkör, men blev snabbt en blandad kör. Kören har sedan starten funnits under studieförbundet Vuxenskolans "vingar". Körens repertoar är blandad. Sångbolaget ha r bl a spelat in en skiva, turnerat i Ungern, medverkat i arrangemang med Kjell Lönnå och Robban Broberg. Körens 20-års jubileum firades 1997 med en konsert vid namn ”Gyckelspel”, en färgsprakande föreställning som blev en succé. Kören har också gjort projektet Volund, ett folkmusikaliskt drama/musik- och sångspel med utgångspunkt från den isländska eddan. Volund framfördes sommaren 2001 i tidsenliga kläder på Hedmanska gården, i Råå och på Sövde amfiteater. Varje år deltar kören i julkons ert i Veberöds kyrka. Där har de sjungit tillsammans med Sanna Nielsen, Mats Paulsson, Östen Warnebring, Karin Glennmark, Svante Thuresson och Cyndee Peters. År 2002 sjöng de tillsammans med Loa Falkman. För Hedmanska gårdens konsert tar Sångbolaget helsingborgskörerna Carpe Diem och Black Mission till hjälp. Båda dessa körer hör hemma i Raus Församling och den gemensamma nämnaren är körens dirigent, Marie Nanor, som också leder dessa körer. Under året som gått har körerna haft möjlighet t ill workshops med Daniel Stenbaek (till vardags Cyndee Peters pianist och en av de ledande inom gospelmusiken i Sverige) där man fått studera in större delen av konsertens material. Onsdagen den 6 aug kl 19 kommer malström till Hedmanska. Gruppen kommer från Göteborg. De spelar traditionell svensk folkmusik med modern inramning. Det blir låtar från de ställen i Sverige som gruppens medlemmar kommer ifrån: Närke, Västergötland och Småland. Fluke spelar jazz, funk och soul på gården tors dagen den 7 aug kl 19. Fluke består av Åsa Widerberg, sång, Evert De Bruin, gitarr och sång, Björn Swedin, bas, Björn Ekbom, klaviatur och Johan Hultén, trummor. För ytterligare info Kulturkansliet, Kjell Hansson tel 040-34 48 51. Eva Klamméus, informatör Malmö stad, Kulturkansliet/Kulturförvaltningen