Rosengård, fördomar och förändring på årets Kommek

Rosengård är en av punkterna på årets stora ekonomiska konferens i Malmö, Kommek. Seminariet kommer att handla om de många fördomar som en av Sveriges mest omtalade stadsdelar dras med. Men också om hur man med mod, nya infallsvinklar och fysiska förändringar på sikt kan förändra både bilden och verkligheten.

”Dom kallar oss getto! Men verkligheten är en annan” är rubriken på seminariet som hålls under onsdagen den 22/9. Förutom stadsdelschef Eva Ahlgren deltar också före detta riksdagsledamoten Luciano Astudillo som nu är vice ordförande för Uppstart Malmö och Göran Cars, professor i samhällsplanering. Moderator är Rosengårds stadsdelsförvaltnings kommunikationschef Dick Fredholm.

- Rosengård är onekligen välkänt, och säg ordet Rosengård och direkt får man en hel rad med bilder - allt från Zlatan och falafel till otrygghet och bränder. Motsatser som båda är sanna. Det finns både framgångssagor och en mörk verklighet i stadsdelen – och detta vill vi belysa på seminariet, säger Dick Fredholm.

Stadsdelschefen i Rosengård Eva Ahlgren, utnämndes nyligen till årets chef i offentlig sektor. Hon har sedan januari 2010 varit tongivande i ett nytt sätt att arbeta med Rosengårds stadsdel.

- För mig var det ett hedersuppdrag när jag fick uppdraget, säger Eva Ahlgren. Som jag ser det fick jag mandatet att lyfta potentialer, driva förändringar och sätta en organisationskultur. Och det med ett varumärke som Rosengård, som är vida känt. Inte med positiv klang, men med möjligheten att få det.

När? Onsdag 22 augusti kl 12.30–13.30 (Kommek pågår 22-23/8)

Var: seminarielokal Hamlet, plan 2, MalmöMässan

Hur: Seminariet: Dom kallar oss ghetto! – Men verkligheten är en annan”

Vid frågor:

Dick Fredholm, kommunikationschef Rosengård sdf, 0733 – 504605