Samarbete mellan Polisen och Malmö stad gav lugnare insparksfester 2014

Samarbete mellan Polisen och Malmö stad gav lugnare insparksfester 2014

Under 2014 har betydligt färre ungdomar än de senaste två åren överlämnats till akutsjukvård eller till polisen på grund av hög alkoholkonsumtion eller andra insparksrelaterade skador. Det beror bland annat på ett tätt samarbete mellan polisens kroggrupp och Malmö stads Socialarbetare för ungdomar (SFU).

-  Vi upplever att alkoholkonsumtionen varit lägre i år och vid majoriteten av insparkarna har lekar och tävlingar med alkohol helt tagits bort, säger Emeli Olsson, samordnare för SFU.

Samarbetet mellan SFU och kroggruppen inleddes i samband med insparksfesterna under 2013. I praktiken handlar det om gemensam planering inför särskilda riskhelger och samverkan ute i den miljö där de unga rör sig. Samverkan går ut på att se till att miljön på insparksfesterna är trygg och säker.

Mellan den 29/8 och den 24/10 har det varit insparkar varje fredag, totalt har det varit sexton insparkar under 2014. Riskhelgsgruppen har arbetat förebyggande med att försöka sänka berusningsnivån genom bland annat ett informationsbrev till föräldrar och dialogmöten med elevkårer.

Långt fler föräldrar har kontaktats i år än tidigare år i samband med att gruppen stött på berusade ungdomar. Det förbättrade samarbetet har gett utrymme för att hjälpa fler.

-  Konkret betyder det att när vi eller polisen möter berusade ungdomar så tar vi socialarbetare hand om ungdomen och kontaktar vårdnadshavaren. Då undviker vi att ungdomar måste omhändertas av polis. Varje föräldrakontakt följs upp med ytterligare samtal för att undersöka om det finns behov av ytterligare stöd eller hjälp, säger Emeli Olsson.

Polisen är tidigt på plats för att försöka sänka berusningsnivån genom att direktförverka, hälla ut, alkoholen innan den dricks upp. Om någon blir så pass berusade att ambulans måste kontaktas stannar socialarbetaren kvar tills ungdomen är i tryggt förvar. Om polisen lyckas förhindra att ungdomar blir så berusade att ambulans måste tillkallas kan SFU lägga sina resurser på att ta hand om fler ungdomar som är mindre berusade.

-  Genom att vi samverkar, delar med oss av information och erfarenheter kan vi arbeta förebyggande och därigenom ingripa i ett tidigt skede, vilket hjälper de unga att kunna ha roligt i en trygg och säker miljö, säger Mikaela Ek, polis i Malmös kroggrupp.

För mer information:

Emeli Olsson, samordnare SFU, Malmö stad, tel: 040-34 39 95
Mikaela Ek, polisinspektör i kroggruppen, polisen i Malmö, tel: 010-56 16363

Bakgrundsfakta Riskhelgsgruppen

”Malmö – Trygg och säker stad” är en samverkansöverenskommelse mellan Malmö stad och Polisområde Malmö om ett gemensamt långsiktigt trygghetsskapande arbete. Riskhelgsgruppen är en del av samarbetet.

• Representanter från - närpolisområde City, kroggruppen och alkoholsamordnare, Sociala resursförvaltningen, Socialarbetare för ungdomar, Tillståndsenheten, gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen, Grundskoleförvaltningen, Fritidsförvaltningen, Gatukontoret, SoF Norrs Fältgrupp och Stadskontorets Trygghets- och säkerhetsenhet. Externa aktörer är Tullen, Räddningstjänsten och SUS Barnakuten.
  • Syfte - Minska alkoholintaget hos ungdomar vid riskhelger så ungdomarna inte skadas eller blir utsatta för brott.
  • Exempel på riskhelger - Valborg, skolavslutningar, Malmöfestivalen, skolavslutningar, insparksfester och nollningar.