Samtal om konst och kunskap på Malmö Konsthall

Samtal om konst och kunskap – perspektiv från en radikal pedagogik
Lördag 8 juni kl 11.15-14.00 på Malmö Konsthall

Konstnärerna Johanna Gustavsson och Lisa Nyberg inleder ett samtal om konst och kunskap, där du är välkommen att delta. Transmission Gallery(GB), Embassy Gallery(GB) och Generator Projects(GB) som är en del av utställningen 24 Spaces står bakom programmet.

"Den radikala pedagogiken gör oss medvetna om vilken kunskap vi gör som konstnärer och för vem. Den hjälper oss att förstå hur konsten tar plats i de offentliga rummen och vilket ansvar vi har. Om varje konstnär är uppmärksam på pedagogiken i sin konstnärliga praktik, som en oundviklig dimension att förhålla sig till, skulle det bli tydligare hur det vi gör och säger spelar roll. Konst har en förmåga att översätta, förmedla och transformera erfarenheter och system av makt, trauman, öden, hårda fakta och sublima politiska förskjutningar, till en kollektiv kunskap. Stora ord, men vi tror på konsten. Och vi tror på den radikala pedagogikens tydliggörande av hur konsten verkar i världen. Vad säger ni?"

I förra numret av tidskriften Paletten skrev Gustavsson och Nyberg en text om radikal pedagogik. Texten utgår från deras samarbete kring ämnet och försöker beskriva och betona möjligheterna med en radikal pedagogik i förhållande till konst. Texten vänder sig till konstkollegiet och blandar teori med praktiska exempel och personliga reflektioner.

Samtalet är öppet för alla intresserade utan anmälan, men vi ser gärna att ni tar del av texten som en förberedelse för samtalet. Hela texten finns att läsa här: http://radikalpedagogik.blogspot.se/p/textertexts.html

Och det händer mer i 24 Spaces i sommar! Vänligen se bifogad pdf.

VÄLKOMMEN!

MALMÖ KONSTHALL

T +46 (0)40 34 60 00
S:t Johannesgatan 7
(Station Triangeln)
SE-205 80 Malmö
www.konsthall.malmo.se
Öppet alla dagar / Open daily
Fri entré / Admission free

Malmö kulturförvaltning består av sex institutioner: Malmö Konsthall, Malmö Konstmuseum, Malmö Kulturskola, Malmö Museer, Stadarkivet och Stadsbiblioteket. Enheterna Kulturstöd, Sommarscen Malmö och Kultur för barn och unga ingår i kulturkansliet som är den centrala administrationen för kulturförvaltningen.