Siavosh Derakhti instiftar pris på sitt gymnasium

Människorättskämpen Siavosh Derakhti instiftar ett stipendium på gymnasieskolan som han själv gick på ­– Malmö latinskola. Priset ska delas ut ”i fredens namn” en gång om året till en elev med stort engagemang för mänskliga rättigheter. Prisutdelningen kommer i år att äga rum vid en ceremoni på skolan på FN-dagen den 24 oktober.

- Jag instiftar priset för att det var på gymnasiet som min resa startade. Genom priset vill jag uppmuntra andra att jobba för mänskliga rättigheter och våga agera, säger Siavosh Derakhti.

Stipendiet kommer att vara en resa till antingen Bosnien, Krakow eller Berlin. Just nu pågår en process där lärarna får nominera lämpliga kandidater bland eleverna på skolan.

Siavosh Derakhti har gjort sig känd som grundare av UMAF – Unga mot Antisemitism & främlingsfientlighet. När han gick i gymnasiet på Malmö latinskola ordnade han en klassresa till förintelselägret Auschwitz-Birkenau för att motverka förnekelsen av förintelsen. I vintras hamnade Siavosh Derakhti på prestigefyllda magasinet Forbes lista över unga makthavare. Han är också en av få Malmöbor som fått tillfälle att träffa USA:s president Barack Obama

För ytterligare information kontakta Siavosh Derakhti, info@siavosh.se, eller Maria Jarlsdotter, rektor Malmö latinskola, 0768-52 96 59, maria.jarlsdotter@malmo.se.