Skånes enda internationella ambassadörsförskola ligger i Malmö -välkommen till öppet hus!

Edens förskola i Södra Innerstaden har, som enda förskola i Skåne, blivit utsedd till ambassadörförskola av Internationella Programkontoret i EU.

På tisdag den 21 april öppnar förskolan för besökare som vill se och lära om det internationella matematik- och vetenskapsprojekt som förskolan bedriver.

Under den europeiska Comeniusveckan i april kommer några utvalda ambassadörförskolor att hålla öppet hus. Edens förskola har valts ut att delta eftersom förskolan driver det lyckade projektet "Maths and Science - travelling around the wonderworld".

- Vi jobbar med matematik och mycket med vatten tillsammans med barnen. Vi gör spännande experiment, och jobbar med projektet varje fredag. Barnen frågar efter det, undrar om det inte är fredag och dags för projektarbete snart igen, berättar Tilani Eriksson, ansvarig pedagog på Edens förskola.

Samarbete med fyra EU-länder
Det var Tilani Eriksson som tog initiativ till projektet som hon och kollegorna nu driver tillsammans med förskolor i Italien, Bulgarien, Tyskland och Spanien.

- Det är väldigt utvecklande och stimulerande att arbeta tillsammans med internationella kollegor. Vi lär oss otroligt mycket av hur de andra arbetar, och ser också tydligare vårt eget arbetssätt genom jämförelsen.

Varmt välkommen med alla dina frågor den 21 april kl 9-11 och 14-16 på Edens förskola, Barkgatan 12 i Malmö!

För mer info och anmälan, kontakta:

Tilani Eriksson
Edens förskola