Skatteutjämningen skapar likvärdiga förutsättningar för alla kommuner

Ingress: De förslag till förändringar i skatteutjämningssystemet, som den statliga Utjämningskommittén lade fram i september förra året, är bra! Det skriver kommunstyrelsen i Malmö i ett remissvar på utredningens betänkande Gemensamt finansierad utjämning i kommunsektorn. Text: Det är, framhåller Malmö i sitt svar, av avgörande betydelse för tillgänglighet en av den offentliga välfärden, att kommuner och landsting garanteras likvärdiga ekonomiska förutsättningar att bedriva sin verksamhet, oavsett invånarnas beskattningsbara inkomster, skillnader i behov och andra strukturella förhållanden. Hur stor betydelse systemet har för Malmö understryks av att Malmö under förra året uppbar sammanlagt nästan 1,4 miljarder kronor i utjämningsbidrag. Utan de pengarna skulle, med oförändrad kommunal verksamhet, kommunalskatten behövt vara cirka fyra kronor hö gre än vad den är idag. Malmö bemöter den kritik som går ut på att en långtgående inkomstutjämning inte ger kommunerna tillräckliga incitament att öka den egna skattekraften. I svaret pekar kommunstyrelsen på att Malmö i 2004 års budget, trots en långtgående inkomstutjämning, har avsatt 350 miljoner kronor för integrations- och arbetsmarknadsåtgärder. Man betonar att det förefaller milt sagt osannolikt att en utjämning av kommunernas skatteunderlag skulle leda till att kommunfullmäktige i land ets kommuner skulle avstå från att verka för en god arbetsmarknad. Man pekar också på storstädernas speciella situation som kräver ytterligare extra insatser från statens sida, utöver utjämningsbidragen. Exempelvis i form av en fortsatt storstadssatsning! Malmö påpekar vidare att man, när kostnadsutjämningen beräknas, borde använda sig av andelen sysselsatta av befolkningen i stället för av antalet av arbetsförmedlingen registrerade arbetslösa. I Malmö finns en stor grupp invånare som står ut anför arbetsmarknaden och som det, med nuvarande beräkningssätt, inte tas hänsyn till när underlaget för utjämningen beräknas. - Ett stort antal kommuner och landsting är starkt beroende av skatteutjämningen. För dessa vore allt annat än en fortsatt utjämning en ekonomisk och social katastrof, säger kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (s) i en kommentar. Vi ser därför positivt på det utredningsförslag som har lagts fram och som vi menar dessutom innebär väsentliga förbättringar i jämför else med nu gällande system. - Självfallet är det samtidigt vår ambition att genom ett långsiktigt arbete få en högre skattekraft i Malmö och därigenom själv kunna bli bidragsgivare till systemet.