Skolelever från Limhamn-Bunkeflo ställer ut på Malmö Arena

Skolelever från Limhamn-Bunkeflo ställer ut på Malmö Arena

Den 24–26 maj avslutas miljonprojektet "Mitt Malmö när jag är 25 år" med en utställning på Malmö Arena. Utställningen invigs torsdagen den 24/5 klockan 11.00 av Malmö stads kulturdirektör Elisabeth Lundgren. Med inspiration och stöd av olika kulturaktörer har skoleleverna inom Limhamn-Bunkeflo stadsdelsförvaltning fått utforska och gestalta sina tankar om framtiden. I sina olika projekt har eleverna bland annat författat, animerat, fotograferat, rappat och skulpterat. Resultatet av arbetet ställs nu ut för allmänheten.

Skolorna i Limhamn-Bunkeflo stadsdelsförvaltning fick 1 030 000 kronor från Statens Kulturråd för ett kulturprojekt inom ramen för Skapande skola för läsåret '11/'12. Projektet har inkluderat samtliga elever i årskurs 1-9, sammanlagt cirka 3 800 elever. Målsättningen var att väcka intresse och kunskap för kultur och att ge eleverna kunskap om det stora kulturutbud som finns att tillgå i Malmö. Genom ett gränsöverskridande arbete med olika kulturinstitutioner och kulturutövare kommer satsningen förhoppningsvis att generera ett långsiktigt och berikande samarbete mellan stadsdelsförvaltningens skolor och kulturlivet.

"Mitt Malmö när jag är 25 år" har bestått av följande delprojekt:
Åk 1: Gjutit bokstäver med stöd av Johan Jönsson från Galleri Bagdad Café
Åk 2: Skrivit egna böcker med stöd av författaren Claes Rosvall
Åk 3: Animerat filmer med hjälp av filmpedagogerna från Kultur för barn och unga
Åk 4: Skrivit och läst in egna texter med stöd av författaren Mårten Sandén
Åk 5: Utifrån framtidsbilder skulpterat i olika material med stöd av Malmö Konsthalls pedagoger och med inspiration från konsthallens utställningar. Eleverna har dessutom skickat hälsningar till elever år 2026.
Åk 6: Fotograferat med hjälp av fotograf Lars Liliedahl
Åk 7: Skrivit, framfört och spelat in raptexter med stöd av rapartisten Behrang Miri
Åk 8: Ritat framtidsmodeller och svetsat skulpturer av återvinningsmaterial med hjälp av konstnärerna Maria Eliasson och Jukka Värelä
Åk 9: Studerat teaterarbetarnas vardag med stöd av bland annat Malmö Stadsteaters skådespelare