Skolrestauranger vann Guldkon

Årets vinnare av Arla Foods Guldko, matbranschens Oscar, har nu korats. Den stora finalen hölls på Grand Hotel i Stockholm på torsdagskvällen den 6 april och fem vinnare fick ta emot sina guldkor. Malmö Skolrestauranger tog hem segern i kategorin "Bästa miljöarbete". MALMÖ SKOLRESTAURANGER Miljöarbetet inom Malmö Skolrestauranger började i liten skala i mitten av 90-talet för att dra igång på allvar år 2000 då man började arbeta enligt miljöcertifieringen ISO140001. Idag köper Malmö Skolrestauranger flera hundra ton mjölk och tonvis med nötkött, vitkål, morötter och pasta. Allt ekologiskt. Nu belönas de för sitt miljöarbete. Vid den stora finalen på Grand Hotel i Stockholm på torsdagskvällen den 6 april fick de ta emot Arla Foods Guldko 2006 för Bästa Miljöarbete. Malmö Skolrestauranger serverar dagligen frukost, mellanmål samt 36 000 luncher på 80 skolor i Ma lmö Stad. Av de 80 köken på skolorna är 13 tillagningskök, det vill säga där hela måltiden tillagas från grunden. Totalt står ekologiska livsmedel för 22 % av livsmedelsbudgeten och målet är att den siffran ska vara 100 % inom sex år. Nyligen invigdes ett nytt tillagningskök på Djupadalskolan som ingår i projektet "EKOmat i skolan". Köket ska under 2006 bli helt ekologiskt och tillaga ekologisk mat och även baka ekologiskt bröd till de 500 eleverna på Djupadalskolan. - Eldsjälar! Det är tack vara alla eldsjälar som vi lyckats åstadkomma ett riktigt bra miljöarbete. Att göra det tar väldigt lång tid men vi har kommit en bra bit på vägen. Vårt mål är nu att 100% av maten på alla Malmös skolor ska vara ekologisk 2012, säger Helen Löfven, områdeschef, Malmö Skolrestauranger. På torsdagskvällen fick Malmö Skolrestauranger ta emot Arla Foods Guldko 2006 för Bästa Miljöarbete och juryns motivering lyder: "Med omsorg om elever, personal och miljö, lyckas den här skolan sprida matg lädjen vida omkring - både i verkligheten och virtuellt. I restaurangen, som är hjärtat i skolan, samsas matlust med pedagogik och eleverna får bland annat lära sig matens väg från gröda till föda."