Skottlossningsrykten präglade skoldagen på Munkhätteskolan

Munkhätteskolan är en av Malmös största skolor med elever i årskurs 1-9. Många av eleverna har invandrarbakgrund och på skolan finns fyra förberedelseklasser. Av 500 elever bestämde sig en handfull för att det var för farligt att gå till skolan idag.

-  En helhetsbedömning är ändå att eleverna trots allt har varit förhållandevis lugna, berättar Ulla-britt Bolin, vikarierande rektor på Munkhätteskolan.

Fredagsförmiddagen började med att en teamledare skickade ut ett meddelande med instruktioner om hur personalen på skolan skulle göra under dagen. För att inte späda på oron skulle eleverna inte samlas ihop utan bemötas varje klass för sig. De fick också rådet att prata med eleverna om värdet av fakta.

-  Det har snurrat runt en del felaktigheter bland eleverna per SMS, vilket har lett till oro och rädsla, berättar Ulla-Britt Bolin.

Ett varningsmeddelande från Polisen om att färgade personer skulle hålla sig inne dementerades vid en presskonferens under fredag förmiddag. Det har också florerat ett rykte per SMS om att Munkhätteskolan skulle vara beskjuten.

- Vi har pratat med eleverna om skillnaden mellan fakta och rykten och vilka slutsatser man kan dra, förklarar Ulla-Britt Bolin. Det är ju trots allt inte ens säkert hur allt som har hänt hänger ihop.

På förskolan intill skolan utryckte vissa av föräldrarna oro.

- Personalen och föräldrarna bestämde tillsammans att barnen skulle få vara inne idag och det dämpade föräldrarnas oro, berättar Ulla-Britt Bolin.

Under helgen var det också många elever som planerade att hålla sig inne. Vara hemma, ta det lugnt och inte oroa sig för konstiga SMS.

Lena Englund, kommunikatör stadskontoret avdelning barn och ungdom

Ulla-Britt Bolin, bitr rektor Munkhätteskolan